به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سرمایه گذاری بزرگ کشورهای نفت و گاز خاورمیانه روی انرژی پاک

پایگاه خبری فولاد ایران – اینکه شش کشور تشکیل دهنده شورای تعاون خلیج فارس (GCC) با هیدروکربن زندگی می کنند و نفس می کشند، اغراق آمیز نیست. حدود 60 سال پیش، شهرهای متوسط در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان محل زندگی شاید چند هزار نفر بود که به لطف ثروت عظیم نفت و گاز منطقه، به سرعت به کلان شهرهایی در سطح جهانی تبدیل شده اند. عربستان سعودی به تنهایی صاحب 16 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان است و همچنین دومین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست که 15 درصد از تولید جهانی را عهده دار است.


به گزارش فولاد ایران، در سال جاری، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر خاورمیانه به دلیل قیمت بالای نفت و گاز، مازاد بودجه نادری را گزارش کرده اند. مازاد بودجه این کشور در سال 2022 به 102 میلیارد ریال (27 میلیارد دلار) رسید که برای 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خوب است. برای سال 2022، کل درآمد به حدود 1.234 تریلیون ریال خواهد رسید، در مقابل هزینه های حدود 1.132 تریلیون ریال.


اما همیشه اینطور نبوده است. برای سال‌ها، اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در میان قیمت‌های پایین انرژی تحت کسری بودجه سنگین قرار داشتند. در واقع، همین سال گذشته، رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال برآورد کرد که کسری بودجه دولت مرکزی شورای همکاری خلیج فارس بین سال‌های 2020 تا 2023 به حدود 490 میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که بدهی دولت به رکورد 100 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت.


البته، اوضاع برای این کشورها بسیار بهتر از آن چیزی است که از آن می‌ترسیدند. آنها به شدت از اینکه اقتصادشان چقدر به نفت و گاز وابسته شده است آگاه هستند.


به همین دلیل است که عربستان سعودی و همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس از انتقال انرژی استقبال کرده اند و اکنون سرمایه گذاری زیادی در انرژی های تجدیدپذیر انجام می دهند.


از میان تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس، این عربستان سعودی و امارات هستند که در زمینه سرمایه گذاری در زمینه انرژی پاک پیشرو هستند. در برنامه اقتصادی، عربستان سعودی هدفی را برای توسعه 60 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا پایان دهه تعیین کرده است که در مقایسه با ظرفیت نصب شده 80 گیگاوات نیروگاه های گاز یا نفت است. امارات متحده عربی نیز به تبعیت از عربستان سعودی، پایه های محکمی برای انتقال انرژی ایجاد می کند.


منبع: Oilprice

۳ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۳۸۵
کد خبر : ۶۳,۹۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید