به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مدیریت بحران آب در خاورمیانه و شمال آفریقا

پایگاه خبری فولاد ایران – خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) یکی از کم آب ترین مناطق جهان است. سال هاست که بحران آب باعث تشدید درگیری ها و تنش های سیاسی شده است. علاوه بر این، این موضوع همچنان بر سلامت و رفاه مردم منطقه، به ویژه زنان و کودکان تأثیر می گذارد. در واقع، به گفته یونیسف، نزدیک به 90 درصد از کودکان منطقه در مناطقی با تنش آبی زیاد یا بسیار بالا زندگی می کنند.


با افزایش دمای جهانی و تسریع بحران آب و هوا، انتظار می‌رود بحران آب منا بدتر شود و بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد. بانک جهانی اظهار می کند که کمبود آب ناشی از آب و هوا می تواند منجر به خسارات اقتصادی تا 14 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه در 30 سال آینده شود.


با این حال، نوآوری‌های تکنولوژیکی و سیستم‌های پیشرفته مدیریت آب به کاهش این وضعیت کمک می‌کنند. این امر شامل توسعه کارخانه های نمک زدایی و همچنین اجرای برنامه های کشاورزی پایدار و بازیافت آب است.


اعضای شورای همکاری خلیج فارس رویکردی چند جانبه برای رسیدگی به کمبود آب در پیش گرفته اند. کارخانه مستقل آب ربیغ 3 عربستان سعودی روزانه 600000 متر مکعب آب شیرین شده با استفاده از اسمز معکوس تولید می کند. این نیروگاه می تواند نیازهای 1 میلیون خانوار را برآورده کند و توسط این کارخانه به رسمیت شناخته شده است.


به گزارش فولاد ایران، کشاورزی نوآورانه نیز به تولید غذای بیشتر با آب کمتر در سراسر منطقه کمک می کند. استارت آپ Smart Acres مستقر در امارات یک مزرعه هیدروپونیک سرپوشیده عمودی است که در مقایسه با روش های سنتی، 20 برابر بیشتر غذا تولید می کند در حالی که از یک دهم زمین و 90 درصد آب کمتر استفاده می کند.


میلیاردها نفر در سراسر جهان دسترسی کافی به آب ندارند، که نیاز اساسی برای حفظ زندگی سالم است. خاورمیانه و شمال آفریقا از این نظر بدترین وضعیت را دارند و نسبت به سایر مناطق بارندگی کمتری دریافت می کنند، در عین حال دارای مراکز شهری پرجمعیت و با رشد سریعی هستند که به آب بیشتری نیاز دارند.


فوراً باید آگاهی نسبت به این موضوع افزایش یابد و مصرف محدود شود و باید به نوآوری در رسیدگی به این مسئله ادامه دهیم.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۸ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۱۳
کد خبر : ۶۴,۱۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید