به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا نفت همچنان شاهد نوسانات شدید خواهد بود؟

پایگاه خبری فولاد ایران – سال گذشته شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت نفت بودیم که عمدتاً ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیکی و همچنین سیاست‌های چین در برابر کووید صفر بود. به نظر می‌رسد امسال فضا برای پرمعامله‌ترین کالاهای جهان آرام تر است.


در یک نظرسنجی اخیر در میان صنایع نفتی، اکثر پاسخ دهندگان انتظار داشتند که قیمت نفت در دوره 2023 تا 2027 به طور متوسط 90 دلار در هر بشکه باشد. طبق این نظرسنجی، میانگین پیش بینی امسال برای نفت برنت 87 دلار در هر بشکه است.


در حال حاضر، نفت خام برنت حدود 84 دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به 80 دلار در هر بشکه معامله می شود. در حالی که برخی از بانک ها انتظار دارند قیمت ها بسیار بالاتر باشند، برخی دیگر انتظار دارند سالی با ثبات برای نفت باشد.


بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دو عامل وجود دارد که سطح نوسان قیمت نفت را در سال جاری تعیین می کند. اولین مورد چین است. مورد دیگر، صنعت شیل ایالات متحده است.


به گزارش فولاد ایران، هفته گذشته، بلومبرگ از 11 مشاور متمرکز در چین نظرسنجی کرد که گزارش دادند انتظار دارند تقاضای نفت در بزرگترین واردکننده جهان در سال جاری 800 هزار بشکه در روز افزایش یابد. این بدان معناست که این میزان به 16 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و 50 درصد از کل رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری را شامل می شود.


افزایش تقاضای پیش بینی شده توسط تحلیلگران مورد نظر بلومبرگ و همچنین سایرینی که انتظار قیمت نفت بالاتر را دارند، ناشی از پایان سیاست کووید صفر توسط پکن خواهد بود که رشد تقاضای نفت را در سال گذشته و سال قبل از آن متوقف کرد. با بازگشایی چین، تقریباً همه انتظار دارند تقاضای نفت این کشور افزایش یابد.


با این حال، برخی مواضع محتاطانه‌تری اتخاذ کرده‌اند، زیرا این واقعیت که پکن سیاست خود در برابر کووید صفر را رها کرده است به این معنی نیست که کووید چین را رها کرده است. گزارش‌هایی مبنی بر افزایش آمار عفونت، نرخ مرگ‌ومیر بالاتر و توجه بیشتر به داده‌های کووید چینی از سوی سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است.


رابرت یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی Mizuho Securities به وال استریت ژورنال گفت که اگر افراد کافی برای راه اندازی مجدد چین وجود نداشته باشد، اقتصاد چین نمی تواند دوباره راه اندازی شود. این بدان معناست که اگر افزایش آلودگی ها ادامه یابد، تقاضای نفت این کشور ممکن است به اندازه مورد انتظار رشد نکند. و اگر اینطور باشد، آنگاه قیمت نفت خیلی بالاتر نخواهد رفت.


با این حال، اگر سهمیه واردات نفت نشانه باشد، تقاضای چین در سال جاری رشد خواهد کرد. در اوایل ژانویه، پکن دومین دسته سهمیه واردات نفت خام را برای سال جاری صادر کرد که مجموع واردات نفت خام را تا کنون به 132 میلیون تن رسانده است که از 109 میلیون تن در سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش 23 میلیون تنی یا 168 میلیون بشکه ای است و مطمئناً می تواند تفاوتی در قیمت نفت ایجاد کند.


سپس شیل ایالات متحده است. مقاله وال استریت ژورنال نشان می دهد که حفاری های شیل بعید به نظر می رسد در رویکرد محافظت شده خود برای رشد تولید در سال جاری تجدید نظر کنند، که به معنی پتانسیل صعودی قیمت نفت است زیرا رشد عرضه محدود باقی می ماند.


خود صنعت شیل بارها اعلام کرده است که قصد بازگشت به حالت رشد به قیمت تمام شده را ندارد. حتی آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را برای رشد تولید نفت ایالات متحده کاهش داده است و در آخرین چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود انتظار افزایش حدود 600000 بشکه در روز را برای سال جاری دارد که از حدود 1 میلیون بشکه در روز پیش بینی در اوایل سال 2022 کمتر است.


در همین حال، برخی از تحلیلگران انتظار دارند که بازار نفت دوباره به سمت کسری سوق پیدا کند و ریسک صعودی بیشتری برای قیمت ها ایجاد کند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس رشد تقاضای نفت را در سال جاری 2.7 میلیون بشکه در روز می‌بیند که قیمت نفت برنت را به 105 دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال می‌رساند.


مورگان استنلی همچنین انتظار دارد قیمت نفت در نیمه دوم سال بیشتر به دلیل افزایش تقاضا از سوی چین باشد. این بانک سرمایه‌گذاری همچنین کاهش رشد تولید شیل ایالات متحده، عدم اطمینان در مورد در دسترس بودن نفت روسیه و پایان انتشار نفت از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را از جمله عوامل افزایشی برای نفت ذکر کرد.


با این حال، یک عامل قوی و نزولی با همه عوامل صعودی در سال جاری مقابله خواهد کرد و آن احساس عمومی بازار در مورد اقتصاد جهانی است. با توجه به هشدارهای مربوط به رکود اقتصادی که به طور روزانه در فیلدهای خبری منتشر می شود، چشم انداز روشن برای نفت دیگر روشن به نظر نمی رسد.


در عین حال، برخی از تحلیلگران با این استدلال که رکود اقتصادی چندان بد نخواهد بود، حداقل برای ایالات متحده و اروپا که به نوبه خود خطر کاهش قیمت نفت را کاهش می دهد، این هشدارها را کاهش داده اند.


به عنوان مثال، تورم در ایالات متحده برای شش ماه متوالی در حال کاهش بوده است و خوش‌بینی نسبت به آینده نزدیک اقتصاد را احیا کرده است. آلمان به طرز شگفت انگیزی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را برای سال گذشته ثبت کرد. این نشان‌دهنده یک اقتصاد جهانی قوی‌تر است که به نوبه خود نشان‌دهنده قیمت‌های بالاتر نفت برای امسال خواهد بود.


منبع: Oilprice

۲۸ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۳۸۱
کد خبر : ۶۴,۲۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید