به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

انقلاب خاموش زنان چینی

پایگاه خبری فولاد ایران  –دو دهه پیش، کمپین بین المللی دستمزد برای کارهای خانه خواستار «اعتصاب جهانی زنان» شد. این کمپین اعلام کرد: «ما زایمان، تغذیه و مراقبت از همه مردم جهان را انجام می دهیم. اما این کارها بی ارزش و تحقیر شده است." زنان از 64 کشور به این کمپین پیوستند، اما هیچ کدام از زنان چین در آن شرکت نکردند.


به گزارش فولاد ایران، در کشوری که اقدامات فمینیستی جرم است، زنان چینی عموماً در خیابان ها تظاهرات نمی کنند. در عوض آنها بی سر و صدا در خانه های خود دست به کار می شوند.


این هفته دولت اعلام کرد که جمعیت چین برای اولین بار در 60 سال گذشته شروع به کاهش کرده است. از نظر تاریخی، کاهش سرعت باروری را می توان به سیاست تنبیهی تک فرزندی که از دهه 1980 اعمال شد، مرتبط دانست. اما بهترین توضیح برای کاهش نرخ زاد و ولد ساده ترین آن در چین این است که زنان چینی نیز مانند زنان در سراسر جهان، دیگر تمایلی به تولد و تربیت فرزند ندارند.


باروری پایین یک مشکل برای مدل اقتصادی است که به نیروی کار انبوه برای تامین تولید کم هزینه متکی است. اما دولت چین می گوید که از این مرحله گذشته است و در عوض، خواستار رشد با کیفیت بالاست. به همین جهت، باید زیرساخت های اجتماعی ایجاد کند، به ویژه در مراقبت های اولیه در مناطق روستایی، جایی که بیش از یک سوم کودکان پیش دبستانی چین زندگی می کنند.


یون ژو، استادیار جامعه‌شناسی در دانشگاه میشیگان، می‌گوید: "دولت چین عادت کرده است که با زنان به عنوان یک ارتش ذخیره کار رفتار کند تا در مواقع لزوم فرماندهی شوند. در دهه 1950، دولت زنان را تشویق کرد تا برای ساختن چین جدید به مشاغل دستمزدی بروند. در دهه 1980، از آنجایی که اصلاحات بازار منجر به افزایش بیکاری شد، آنها زنان را تشویق کردند که به خانه بازگردند. اما شهرنشینی و ثروت مادی برای زنان چینی امروزی انتخاب های بیشتری به جای پیروی از خط حزب ایجاد کرده است. برای آن باید جشن بگیریم. باروری پایین نیز نتیجه بهبود وضعیت زنان است. در چین پس از کشاورزی، دیگر نیازی به بچه دار شدن برای دست داشتن برای برداشت محصول نیست. ادغام ریسک مالی از طریق صندوق بازنشستگی ملی نیاز به نگاه کردن به کودکان به عنوان سرمایه گذاری در دوران سالمندی را کاهش می دهد."

ژو اضافه می کند: "شاید بتوانیم زنان را به‌عنوان انسان ببینیم تا انکوباتور کارگران آینده."


منبع: فایننشال تایمز

۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۴۰۴
کد خبر : ۶۴,۳۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید