به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد جهانی در یک نگاه

پایگاه خبری فولاد ایران  –رشد اقتصادی در چین در سال 2022 نسبت به سال قبل به طور قابل توجهی کاهش یافت زیرا کووید-19 و واکنش دولت منجر به دومین عملکرد ضعیف از دهه 1970 شد. به گزارش فولاد ایران، در حالی که اقتصاددانان انتظار دارند که فعالیت در سال جاری افزایش یابد، چین با اعتماد مصرف کننده تقریباً کم سابقه، بازار ملک در رکود و کاهش جمعیت درگیر است.
در همین حال، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس این هفته، روسای بانک مرکزی نسبت به از بین رفتن شوک تورمی جهانی اظهار امیدواری کردند و گفتند که برای اطمینان از تداوم این روند به افزایش نرخ بهره ادامه خواهند داد. با این حال، در ژاپن، مقامات سیاست خود را بدون تغییر نگه داشتند و برای بسیاری شگفت‌انگیز بود که این باعث نوسانات گسترده در بازارهای مالی شد.
در بریتانیا، روند مصرف برای دومین ماه در دسامبر کاهش یافت و معیاری از تورم عمده فروشی ایالات متحده به بیشترین میزان از زمان شروع همه‌گیری کاهش یافت. فشار قیمت ها در آفریقای جنوبی نیز در پایان سال کاهش یافت و به پایین ترین حد در هفت ماه گذشته رسید.


آسیا
اقتصاد چین نسبت به پیش‌بینی تحلیل‌گران انعطاف‌پذیرتر بود زیرا نشانه ها اکنون روایت ازین دارد که بدترین رکود ممکن است با آغاز بهبودی چالش برانگیز به پایان برسد. در حالی که افزایش 3 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال گذشته نشان دهنده دومین روند کند سرعت از دهه 1970 بود، داده های سه ماهه چهارم و دسامبر بهتر از انتظار اقتصاددانان بود.
به نظر می رسد هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، به همان روشی که شروع کرده بود، به دوران تصدی خود پایان می دهد: افزایش بازدهی در دومین بازار بزرگ اوراق قرضه دولتی جهان. بازدهی شاخص 10 ساله ژاپن در روز چهارشنبه پس از اینکه بانک ژاپن BOJ برخی از انتظارات برای تغییر سیاست دیگر را به چالش کشید، تا 14 واحد پایه سقوط کرد.
هند ممکن است از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، پیشی گرفته باشد که این برای نخست‌وزیر نارندرا مودی جهت ایجاد مشاغل بیشتر و تضمین این که این کشور رشد بی‌نظیر جهان خود را حفظ می‌کند، فوریت می دهد. جمعیت چین در سال 2022 برای اولین بار در شش دهه اخیر شروع به کاهش کرد که آخرین نقطه عطف در بدتر شدن بحران جمعیتی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.


اروپا
تورم بریتانیا در ماه دسامبر برای دومین ماه کاهش یافت و این امید را تقویت کرد که بدترین بحران هزینه در یک نسل ممکن است شروع به کاهش کند. قیمت های مصرف کننده نسبت به سال قبل 10.5 درصد افزایش یافت که کندتر از نوامبر و از اوج بالای 11 درصد در اکتبر، کمتر است. با این حال، تورم پنج برابر بیشتر از هدف 2 درصدی دولت است.
احساسات سرمایه گذاران برای اقتصاد آلمان به بالاترین سطح در تقریبا یک سال اخیر جهش کرد، آخرین شواهد نشان می دهد که اعتماد به دلیل کاهش شدید قیمت انرژی در حال افزایش است. اولاف شولز، صدراعظم گفت که مطمئن است این کشور از رکود اقتصادی در سال جاری اجتناب خواهد کرد و این اطمینان را برای بزرگترین اقتصاد اروپا در شرایطی که با فشار انرژی روسیه مواجه است، فراهم می کند.


ایالات متحده
ساخت و ساز خانه های جدید در ایالات متحده برای چهارمین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافت و سال ناامیدکننده ای را برای صنعتی به پایان رساند که برای اولین بار از سال 2009 شاهد کاهش سالانه مسکن بود.
خرده‌فروشی در ماه گذشته به کمترین میزان در یک سال گذشته رسید و افت تولید تجهیزات تجاری این نگرانی‌ را ایجاد کرد که اقتصاد تحت فشار سیاست فشرده‌تر فدرال رزرو در حال از دست رفتن است.


بازارهای نوظهور
تورم آفریقای جنوبی در دسامبر به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه گذشته رسید، اگرچه فشارهای فزاینده قیمت‌ها از جمله افزایش شدید هزینه‌های برق ممکن است بانک مرکزی را مجبور به نگه داشتن طولانی تر نرخ‌های بهره بالا کند.


جهان
بانک مرکزی آنگولا بزرگترین کاهش نرخ بهره جهان را تا کنون در سال جاری انجام داده است زیرا پیش بینی می کند تورم بیشتر کاهش پیدا کند. سیاستگذاران در بلاروس نیز نرخ بهره را کاهش دادند، نرخ بهره بانکی اندونزی افزایش یافت، در حالی که ژاپن، مالزی، نروژ و ترکیه هزینه های وام را بدون تغییر نگه داشتند.
تحلیلگران می گویند بازگشایی چین و انعطاف پذیری اقتصادهای پیشرفته، امیدی را برای جهان در برابر سال 2023 فراهم می کند. درکل، در یک پس‌زمینه تیره در دنیای تجارت، سخنرانان در سوئیس نسبت به چشم‌انداز جهانی خوش‌بینی محتاطانه داشتند.
رکود در بزرگترین طبقه دارایی جهان از بازار مسکن به املاک تجاری سرایت کرده و موجی از آشفتگی اعتباری را در سرتاسر اقتصاد به راه انداخته است.


منبع: بلومبرگ

۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۴۰۱
کد خبر : ۶۴,۳۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید