به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازخورد جهانی مشارکت شرکت های نفت و گاز در اجلاس آب و هوایی

پایگاه خبری فولاد ایران – امارات متحده عربی از زمان برنده شدن برای میزبانی اجلاس آب و هوای COP28 در اواخر امسال، به ویژه به دلیل وابستگی مداوم به نفت و گاز برای حفظ اقتصاد خود، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که برخی می گویند ضروری است که قدرت های نفتی، مانند امارات متحده عربی، از نزدیک در مذاکرات جهانی آب و هوا مشارکت داشته باشند، برخی دیگر این تصمیم را محکوم می کنند.


به گزارش فولاد ایران، کارشناسان محیط زیست در سراسر جهان نگران هستند که امارات متحده عربی COP28 را جدی نگیرد و پیشرفت های حاصل در کنفرانس سالانه آب و هوا را تضعیف کند. و اکنون که امارات متحده عربی پیشنهاد می کند که یک نماینده بزرگ نفت و گاز این اجلاس را اداره کند، انتقادهای بیشتری دریافت می کند. بنابراین، آیا COP28 به پیشبرد اهداف آب و هوایی کمک می کند یا برای گذار سبز مضر است؟


امارات به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی و عراق، بخش بالایی از درآمد خود را از نفت و گاز به دست می آورد. دولت آن هدف بلندپروازانه ای برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050 تعیین کرده است، در حالی که در تلاش است تا تولید نفت خام خود را از کمتر از 4 میلیون بشکه در روز تا سال 2030 به 5 میلیون بشکه در روز برساند. تصمیم برای گنجاندن شرکت های نفت و گاز در اجلاس آب و هوا نشان دهنده تعادلی است که دولت در تلاش است بین پیشرفت سیاست آب و هوا و تولید مداوم نفت و گاز ایجاد کند.


و اکنون، در این ماه، امارات متحده عربی اعلام کرد که رهبر شرکت دولتی ملی نفت ابوظبی (ADNOC) ریاست اجلاس آب و هوایی COP28 را بر عهده خواهد داشت.


فعالان آب و هوا در سراسر جهان از رهبران در COP27 به دلیل دخالت بیش از حد نمایندگان نفت و گاز انتقاد کردند و نشان دادند که این امر اهداف اساسی اجلاس را تضعیف می کند.


با این حال، سلطان الجابر، رئیس ADNOC، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و فرستاده آب و هوای امارات متحده عربی، معتقد است که حضور نمایندگان بزرگ نفت و گاز به تشویق شرکت‌های انرژی برای جدی‌تر گرفتن وضعیت آب و هوا و مشارکت در انتقال سبز کمک می‌کند.


تصمیم برای دادن نقش رهبری در بحث آب و هوا به شرکت های نفت و گاز با واکنش متفاوتی از سوی قدرت های مختلف در سراسر جهان مواجه شده است. دانمارک حمایت خود را از امارات متحده عربی در مورد تصمیم این کشور مبنی بر انتصاب جابر به عنوان رئیس مذاکرات ارائه کرده است و پیشنهاد می کند که قدرت های نفت و گاز کلید انتقال سبز هستند. سخنگوی COP28 در پاسخ به این انتقاد اظهار داشت که جابر «یک متخصص انرژی و بنیانگذار یکی از شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر پیشرو در جهان، یک رهبر ارشد تجاری، وزیر دولت و دیپلمات اقلیم با بیش از 20 سال تجربه در انجام اقدامات اقلیمی است». و اینکه "او واجد شرایط منحصر به فرد برای ارائه یک COP28 موفق است."


امارات متحده عربی به دلیل مشارکت در COP28 و تصمیمش برای انتصاب یک رهبر نفت و گاز به عنوان رئیس گفتگوهای اجلاس با انتقاد از سراسر جهان مواجه است. با این حال، نظرات در مورد مثبت یا منفی بودن حضور نمایندگان نفت و گاز در مذاکرات اقلیم متفاوت است. از یک سو، شرکت های انرژی کلید انتقال موفق سبز هستند، از سوی دیگر، اگر نمایندگان نفت و گاز در صحنه حاضر شوند، می توانند از ادامه تولید سوخت فسیلی حمایت کنند.


منبع: Oilprice

۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۴۰۹
کد خبر : ۶۴,۳۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید