به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فناوری تولید هیدروژن از سلول خورشیدی

پایگاه خبری فولاد ایران – دانشمندان یک برگ مصنوعی که با انرژی خورشیدی کار می کند و بر روی یک الکترود جدید ساخته شده است که شفاف و متخلخل است را اختراع کرده اند. این برگ مصنوعی که بر مبنای فناوری مبتنی بر تراشه ساخته شده است، قادر به برداشت آب از جو برای تبدیل به سوخت هیدروژن است.


به گزارش فولاد ایران، دستگاهی که بتواند آب را از هوا بگیرد و سوخت هیدروژنی را تامین کند و کاملاً با انرژی خورشیدی تامین می‌شود، برای دهه‌ها آرزوی محققان بوده است. اکنون، کوین سیولا، مهندس شیمی EPFL و تیمش گام مهمی در جهت نزدیک‌تر کردن این دیدگاه به واقعیت برداشته‌اند.


این تیم یک سیستم مبتکرانه و در عین حال ساده ایجاد کرده است که فناوری مبتنی بر نیمه هادی را با الکترودهای جدید ترکیب می کند که دارای دو ویژگی کلیدی هستند: متخلخل بودن، برای به حداکثر رساندن تماس با آب در هوا. و شفافیت، برای به حداکثر رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پوشش نیمه هادی. هنگامی که دستگاه در معرض نور خورشید قرار می گیرد، آب را از هوا گرفته و گاز هیدروژن تولید می کند.


مهندسان EPFL با همکاری تویوتا موتور اروپا، در تحقیقات خود برای سوخت‌های فسیلی تجدیدپذیر، با الهام گرفتن از گیاهان که قادر به تبدیل نور خورشید به انرژی شیمیایی با استفاده از دی اکسید کربن موجود در هوا هستند، این دستگاه را اختراع کرده اند. یک گیاه اساساً دی اکسید کربن و آب را از محیط خود برداشت می کند و با افزایش انرژی اضافی از نور خورشید، می تواند این مولکول ها را به قند و نشاسته تبدیل کند، فرآیندی که به عنوان فتوسنتز شناخته می شود. انرژی نور خورشید به شکل پیوندهای شیمیایی در داخل قندها و نشاسته ها ذخیره می شود.


الکترودهای انتشار گاز سیولا و تیمش، هنگامی که با مواد نیمه هادی جمع آوری سبک پوشانده می شوند، در واقع مانند یک برگ مصنوعی عمل می کنند و آب را از هوا و نور خورشید برای تولید گاز هیدروژن جمع آوری می کنند.


محققان تلاش های خود را برای بهینه سازی این سیستم متمرکز کرده اند. این پیشرفت فقط چند هفته از عمرش می گذرد. جای تعجب نیست که تحقیقات به طور گسترده کارایی آن را افزایش می دهد و ما قرار است نتیجه را تماشا کنیم.


منبع: Oilprice

۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۵۹۳
کد خبر : ۶۴,۳۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید