به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اتحاد گازی روسیه در آسیای مرکزی

پایگاه خبری فولاد ایران – طرح روسیه مبنی بر ایجاد یک اتحادیه گازی سه جانبه با قزاقستان و ازبکستان در اواخر سال گذشته شکست خورد. منتقدان آن را به عنوان تلاشی از سوی ارباب استعماری سابق آسیای مرکزی برای به دست آوردن اهرم سیاسی و اقتصادی مورد تمسخر قرار دادند.


رومن واسیلنکو، معاون وزیر امور خارجه قزاقستان هشدار داد که قزاقستان اجازه نمی دهد از قلمرواش برای دور زدن تحریم ها استفاده شود". دولت ازبکستان نیز پاسخ صریحی ارائه کرد. جورابک میرزامحمودوف، وزیر انرژی، در ماه دسامبر گفت: "ما هرگز با شرایط سیاسی در ازای گاز موافقت نخواهیم کرد."


اما اکنون، هر دو دولت قراردادهای همکاری جدیدی طی طرح «نقشه راه» را با غول گازی روسی گازپروم امضا کرده اند که مشارکت با مسکو را تقویت می کند.


نقشه راه نشان می دهد که روسیه چگونه جاه طلبی های انرژی خود را در آسیای مرکزی به جلو می برد، زیرا مسکو به دنبال بازارهای جدیدی برای گاز است که اروپا اکنون به دلیل جنگ روسیه در اوکراین از آن اجتناب می کند.


این توافق شامل موضوعاتی از جمله فرآوری گاز قزاقستان در کارخانه گاز اورنبورگ روسیه و امکان عرضه گاز روسیه به قزاقستان را پوشش می دهد. بیانیه وزارت انرژی ازبکستان در 25 ژانویه فاش کرد که توافق این وزارتخانه شامل عرضه گاز روسیه به ازبکستان نیز می شود.


قزاقستان و ازبکستان که تولیدکننده گاز هستند، در حال حاضر مقداری از گاز روسیه را وارد می کنند و مسکو ماه گذشته اعلام کرد که در حال مذاکره با این دو در مورد افزایش صادرات به آنها در بحبوحه بحران انرژی زمستانی است.


به گزارش فولاد ایران، این دو کشور معمولاً بخش عمده صادرات خود را به چین ارسال می کنند، اما آستانه و تاشکند هر دو می گویند که صادرات گاز خود را در زمستان امسال متوقف کرده اند تا از عرضه برای مصارف داخلی صرفه جویی کنند. ازبکستان متعهد شده است تا سال 2025 صادرات خود را به طور کامل متوقف کند و قزاقستان نیز در حال بررسی پایان صادرات در سال جاری است.


منبع: Oilprice

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۳۶۰
کد خبر : ۶۴,۴۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید