به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رکود یا فرود نرم؟

پایگاه خبری فولاد ایران – سال گذشته تیترهای ترسناکی در مورد تورم، افزایش فوق العاده نرخ بهره و افزایش ترس از رکود حاکم بود. در این دوره بی‌رحمانه برای بازار سهام، اس اند پی 500 تقریباً یک پنجم ارزش خود را از دست داد و نزدک بیش از یک سوم افت کرد. درکل، هر سه بازار بزرگ ایالات متحده بدترین سالهای خود را با اختلاف از سال 2008 متحمل شدند. و با این حال اکنون که سال 2022 به پایان رسیده است، نقاط روشن مشخصی در این اقتصاد وجود دارد که امید است سال 2023 سال آغاز رکود بعدی نباشد.


احیای مشاغل
بازار مشاغل به طرز شگفت انگیزی انعطاف پذیر است. اقتصاد در ماه نوامبر 263000 شغل ایجاد کرد و نرخ بیکاری تنها 3.7 درصد بود که از 15 درصد در بهار 2020 بسیار کمتر شده است. اگرچه شرکت‌های بزرگ فناوری و رسانه از جمله آمازون، توییتر و متا هزاران کارمند را اخراج کرده‌اند، اما ادعاهای اولیه بیکاری کم است. اعداد جدید منتشر شده در هفته گذشته نشان می دهد که درخواست های مزایای بیکاری تا 225000 افزایش یافته است. هرچند این رقم هنوز از نظر تاریخی پایین است اما مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز گفت: "این یکی از دلایل خوش‌بینی است که اقتصاد می‌تواند از رکود عبور کند."


تورم در حال سرد شدن
هزینه زندگی هنوز بسیار بالاست، اما به نظر می رسد نرخ تورم به اوج خود رسیده است. قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد افزایش یافت. با اینکه این رقم بی سابقه ای در 40 سال گذشته است، اما این پنجمین ماه متوالی بهبود و کاهش قابل توجه از 9.1 درصد در ژوئن است. اگر این روند ادامه یابد، می تواند به طور قابل توجهی خطر رکود را کاهش دهد.


افت قیمت بنزین
پس از افزایش بیش از 5 دلار در هر گالن برای اولین بار در ماه ژوئن، قیمت بنزین کاهش یافت. میانگین ملی بنزین معمولی اخیراً به 3.10 دلار در هر گالن کاهش یافته است که پایین ترین سطح در 18 ماه گذشته است، اگرچه در روزهای اخیر بالاتر رفته و به حدود 3.22 دلار در هر گالن رسیده است.
انتظار می رود قیمت بنزین در بهار و تابستان امسال دوباره افزایش یابد، اما حداقل در حال حاضر، کارشناسان پیش بینی بازگشت به 5 دلار در هر گالن را ندارند.


افزایش سطح دستمزدها
به گزارش فولاد ایران، در بیشتر سال گذشته، دستمزدها بالا بوده اما تورم داغتر بوده است. این بدان معناست که با توجه به سطح تورم، چک های حقوقی کاهش یافته است. اما این روند شروع به معکوس شدن کرده است. دستمزدهای واقعی سریع‌تر از قیمت‌های مصرف‌کننده رشد کرده‌اند، تغییری قابل‌توجه که می‌تواند به مصرف‌کنندگان قدرت تاب آوری برای ادامه هزینه‌ها در سال آینده را بدهد.


افزایش نرخ فدرال رزرو
جنگ فدرال رزرو با تورم دلیل قابل توجه بودن خطر رکود اقتصادی است. بانک مرکزی عملاً ترمز اقتصاد را می زند.
جهش هزینه های وام در حال حاضر باعث رکود عمیق در بازار مسکن، حساس ترین بخش اقتصاد به نرخ بهره، شده است. ترس این است که فدرال رزرو در نهایت زیاده روی کند و نرخ ها را آنقدر بالا ببرد و آن ها را برای مدت طولانی در آنجا نگه دارد که باعث رکود شود. مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که می توانند کمپین مبارزه با تورم خود را در اواخر زمستان یا اوایل بهار متوقف کنند.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روشن کرده است که فدرال رزرو نمی خواهد با کاهش نرخ بهره به اقتصاد ضربه بزند، اما تنها برداشتن پای آن از ترمز مثبت خواهد بود.


منبع: CNN

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۴۵۲
کد خبر : ۶۴,۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید