به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا اروپا ممکن است با مشکل تورمی بدتر از آمریکا مواجه شود؟

پایگاه خبری فولاد ایران – تورم در حال کاهش است. در هر دو سوی اقیانوس اطلس، کاهش هزینه های انرژی نشانه های تسکین را برانگیخته است. به گزارش فولاد ایران، ناظران قیمت‌ها اکنون بر تورم اصلی متمرکز شده‌اند، معیاری که قیمت‌های نوسان مواد غذایی و انرژی را کاهش می‌دهد و معمولاً افزایش آن بسیار کندتر و کاهش آن دشوارتر است. از ماه اکتبر، تورم اصلی در منطقه یورو بالاتر از آمریکا بوده است.


هر اقتصاددانی این گفته میلتون فریدمن را می‌داند که «تورم همیشه و همه جا یک پدیده پولی است». اما به نظر نمی‌رسد سخنان برنده جایزه نوبل، تورم کنونی را نشان دهد، جایی که اختلالات عرضه پس از همه‌گیری، افت مالی، شوک انرژی و کمبود نیروی کار طوفانی تقریباً کامل ایجاد کرده است که باعث افزایش قیمت‌ها شده است. بنابراین سرعت کاهش تورم نه تنها به آنچه بانک‌های مرکزی انجام می‌دهند بستگی دارد، بلکه به این بستگی دارد که چگونه عوامل شوک انرژی و افزایش دستمزدها، بر اقتصادهای دو طرف اقیانوس اطلس تأثیر می‌گذارند.


در کنار این شگفتی‌ها، غوغای فوق‌العاده‌ای در عملیات اساسی اقتصادهای جهان ثروتمند به وجود آمده است. حذف محدودیت‌های بیماری همه‌گیر منجر به افزایش تقاضا برای سفر، گردش شب‌گردی و خورد و خوراک شد. علاوه بر این، دولت‌های آمریکا و اروپا تصمیم گرفته‌اند در مقیاسی بی‌سابقه به فناوری‌های سبز یارانه بدهند. سرمایه، نهاده‌های تولید و کارگران باید به سمت بخش‌هایی از اقتصاد حرکت کنند که در حال رشد هستند و از آن‌هایی که در حال کاهش هستند دور می‌شوند. تا زمانی که این کار انجام نشود، اقتصاد نمی تواند به اندازه کافی برای پاسخگویی به تقاضا تولید کند. با این حال جابجایی مشاغل یا سرمایه گذاری در کارخانه ها یا نرم افزارهای جدید زمان می برد. سیاست های دولت در آمریکا و اروپا بر سرعت انطباق با این تغییرات نیز تأثیر گذاشته است.


اما در حالی که به نظر می رسد آمریکا در این زمینه در حال پیشرفت است، قاره کهن تا حدودی عقب مانده است. ظاهرا رقابت تورم در اروپا به زمان بیشتری نیاز دارد.


منبع: اکونومیست

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۳۴۷
کد خبر : ۶۴,۴۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید