به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گسترش مشارکت قطر در عراق

پایگاه خبری فولاد ایران – چهار پروژه برای آینده عراق به عنوان یک کشور واقعاً مستقل ضروری هستند. اولین مورد، تکمیل پروژه مشترک تامین آب دریا (CSSP) است که برای قادر ساختن عراق به اهداف تولید نفت خام 7 میلیون بشکه در روز، سپس 9 میلیون بشکه در روز و شاید حتی 12 میلیون بشکه در روز، حیاتی است. این شامل برداشت و تصفیه آب دریا از خلیج فارس و سپس انتقال آن از طریق خطوط لوله به تاسیسات تولید نفت برای حفظ فشار در مخازن نفت برای بهینه سازی طول عمر و خروجی میادین است. طرحی که مدت هاست به تعویق افتاد.


دومین پروژه جمع آوری و پالایش گاز همراه با حفاری نفت است که در حال حاضر در پنج میدان نفتی جنوب عراق در غرب قرنه 2، مجنون، طوبی، لوحیس و ارتاوی اجرا شده است. در اظهارات اولیه وزارت نفت عراق تاکید شد که انتظار می‌رود این نیروگاه روزانه 300 میلیون فوت مکعب گاز تولید کند که پس از مرحله دوم توسعه، دو برابر خواهد شد. اجرای موفقیت آمیز اینها به عراق این امکان را می دهد که پروژه پتروشیمی 11 میلیارد دلاری نبراس را با رویال داچ شل احیا کند.


سومین بخش قرارداد چهارجانبه ۲۷ میلیارد دلاری توتال انرژی با هدف افزایش تولید نفت خام از میدان نفتی آرتاوی عراق به ۲۱۰ هزار بشکه در روز از حدود ۸۵ هزار بشکه در روز فعلی است. این غول نفت و گاز فرانسوی در حال حاضر 22.5 درصد سهام در میدان نفتی حلفایا در استان میسان در جنوب و 18 درصد سهام در بلوک اکتشافی سرسنگ در منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال دارد. آخرین پروژه از چهار پروژه ای که توسط این شرکت فرانسوی انجام می شود، ساخت و بهره برداری از یک نیروگاه انرژی خورشیدی 1000 مگاواتی خواهد بود.


به گزارش فولاد ایران، درحالیکه بغداد امیدوار است تلاش شرکت های انرژی غربی برای خروج از کشور را متوقف کند یک سرمایه گذاری بزرگ توسط یک کشور خلیج فارس، پیروزی مهمی برای محمد السودانی، نخست وزیر عراق تلقی خواهد شد. شرکت قطر انرژی نیز در راستای مشارکت در پروژه های توسعه ای در عراق به دنبال به دست آوردن حدود 30 درصد از سهام پروژه عراق با شرکت توتال است.


باتوجه به اینکه دولت عراق قصد دارد وابستگی خود را به گاز و برق ایران کاهش دهد، این حجم از سرمایه‌گذاری قطری‌ها را فرصت مناسبی می‌پندارد. قرارداد توتال با عراق، که به سرمایه گذاری اولیه 10 میلیارد دلاری نیاز دارد، پس از دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سپتامبر 2021 از بغداد انجام شد.


این قرارداد شامل ساخت شبکه جمع آوری گاز طبیعی برای تامین نیروگاه های محلی از طریق گسترش میدان رطاوی، ساخت تاسیسات تصفیه آب دریا در مقیاس بزرگ برای افزایش خروجی از میادین دیگر با استفاده از تزریق آب و یک نیروگاه بزرگ خورشیدی در بصره است.


منبع: Oilprice

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۳۶۱
کد خبر : ۶۴,۴۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید