به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درخشش روزنه های امید اقتصاد جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران – طبق پیش بینی ها، اقتصاد جهانی امسال با افزایش نرخ بهره و جنگ روسیه در اوکراین تضعیف خواهد شد، اما اقتصاددانان نسبت به چند ماه پیش خوشبین تر هستند.


صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه گفت که اکنون انتظار دارد رشد جهانی از 3.4 درصد در سال 2022 به 2.9 درصد در سال 2023 کاهش یابد. ارتقای این چشم‌انداز بازتابی از بازگشایی چین است که به گفته صندوق بین‌المللی پول، راه را برای بازگشت سریع فعالیت‌ها هموار می‌کند. همچنین بهبود شرایط مالی جهانی با شروع کاهش تورم و کاهش دلار آمریکا از بالاترین سطح خود، قابل توجه است.


به گزارش فولاد ایران، داده های رسمی منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که اقتصاد اروپا در سه ماهه چهارم سال 2022 با رشد همراه شده است. رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهایی که از ارز یورو استفاده می کنند در مقایسه با سه ماهه سوم سال 0.1 درصد بوده است که ترس از رکود اقتصادی را کاهش داده است. نرخ رشد سالانه برای سال 2022 در این اتحادیه برابر با 3.5 درصد بود که قوی تر از ایالات متحده یا چین عمل کرده است. در ایالات متحده، انتظار می‌رود رشد از 2 درصد در سال 2022 به 1.4 درصد در سال 2023 کاهش یابد.


انتظار می‌رود بریتانیا 0.6 درصد کاهش را تجربه کند. این تنها اقتصاد گروه هفت است که پیش بینی می شود امسال کوچک شود. با این حال، صندوق بین‌المللی پول شاهد بهبود چشم‌انداز جهانی است. دلیل اصلی آن چین است.


پکن در اواخر سال گذشته به سیاست سختگیرانه کووید صفر پایان داد و مرزهای خود را بازگشایی کرد و از قرنطینه سخت و سیاست‌های آزمایشی که مانع رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان شده بود، دور شد. صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که رشد چین در سال جاری به 5.2 درصد بازگردد که به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از برآورد قبلی آن است.


روند تورم نیز امیدوار کننده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تورم جهانی از 8.8 درصد در سال 2022 به 6.6 درصد در سال 2023 و 4.3 درصد در سال 2024 کاهش یابد.


در همین حال، کاهش قدرت دلار آمریکا از نوامبر، برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه مفید بوده است. افزایش شدید دلار، واردات کالاها از جمله غذا و انرژی را گران‌تر کرده و هزینه پرداخت بهره برخی از بدهی‌ها را افزایش داده است.


منبع: CNN

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۴۰۰
کد خبر : ۶۴,۴۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید