به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

داستان ادامه دار نفت

پایگاه خبری فولاد ایران – پس از سودآوری اخیر در قیمت های بالاتر نفت که به دلیل بازگشایی چین انجام شد، معامله گران بار دیگر معاملات و گزینه های آتی نفت و سوخت را شلوغ کردند. هرچند امید به این است که با ورود مجدد چین اقتصاد جهانی بتواند از رکود جلوگیری کند، اما یک دلیل سوم نیز وجود دارد و آن موجودی کم است.


اتحادیه اروپا در تاریخ 5 فوریه، سوخت روسیه را تحریم می کند. روسیه بزرگترین تامین کننده سوخت اتحادیه اروپا است و به نظر می رسد تردیدهای جدی وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند بدون دردسر گاروئیل روسیه را جایگزین کند. این در حالی است که با شروع فصل تعمیر و نگهداری، موجودی گازوئیل ایالات متحده در حال کاهش است.


دو بانک بزرگ مرکزی نیز در این هفته نشست‌های سیاست پولی برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود که هر دو دور دیگری از افزایش نرخ بهره را آشکار کنند. با این حال، حداقل برای فدرال رزرو، انتظارات برای افزایش کمتر، در 25 واحد پایه، در مقابل افزایش 50 واحد پایه قبلی است. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا با افزایش 50 واحدی ادامه دهد و برای بانک انگلستان نیز همین روال پیش بینی می شود.


افزایش شدید نرخ بهره منجر به تقاضای بیشتر نفت یا قیمت های بالاتر نمی شود، در مقابل، همانطور که رویترز در گزارشی در اوایل این هفته اشاره کرد، اعلام افزایش نرخ بهره بیش از 25 واحد پایه احتمالاً شوکی به بازارها وارد می کند.


با این حال، بخش بزرگی از افزایش مجدد قیمت نفت به چشم‌انداز اقتصادی چین و ایالات متحده مربوط می‌شود. معکوس کردن سیاست کووید صفر مقامات در پکن یک شلیک شروع برای تاجران نفت بود. در حال حاضر، این امید نیز وجود دارد که ایالات متحده بتواند از رکود اقتصادی جلوگیری کند، اگرچه آخرین داده های تولیدی خلاف این را نشان می دهد.


صندوق بین‌المللی پول این هفته با اشاره به تقاضای انعطاف‌پذیر شگفت‌انگیز در اروپا و ایالات متحده، این امیدها را تقویت کرد و چشم‌انداز رشد جهانی خود را به سمت بالا اصلاح کرد. اوپک پلاس که این هفته در حال برگزاری نشست است، فعلاً برنامه ای برای تغییر نرخ تولید خود ندارد که این نیز به خوش بینی کمک کرده است.


به گزارش فولاد ایران، قیمت نفت این هفته هم به دلیل پیش بینی اظهارات بانک های مرکزی در رابطه با نرخ بهره و هم به دلیل ادامه صادرات قوی روسیه با وجود تحریم اتحادیه اروپا، با کاهش آغاز شد. پیش‌بینی‌های کاهش تولید بالای ۱ میلیون بشکه در روز، محقق نشدند، اما پس از شروع تحریم اتحادیه اروپا بر سوخت، اوضاع ممکن است تغییر کند.


گفته می شود برخلاف نفت خام، چین و هند احتمالاً اشتهای بسیار کمتری برای محصولات پالایش شده وارداتی خواهند داشت و این به نوبه خود به این معنی است که روسیه باید بازارهای جدید و کوچک‌تری پیدا کند که منجر به تنگ‌تر شدن ذخایر جهانی سوخت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها می‌شود.


منبع: Oilprice

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۰۷
تعداد بازدید : ۳۴۸
کد خبر : ۶۴,۴۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید