به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ولخرجی دولت آمریکا برای احیای بخش تولید

پایگاه خبری فولاد ایران – طی دو سال گذشته، با اصرار جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، دموکرات‌ها در کنگره مجموعه‌ای از قوانین را برای احیای تولید در آمریکا، به عنوان بخشی از برنامه 2 تریلیون دلاری در اقتصاد، وضع کرده‌اند. قانون تراشه ها که در ماه جولای تصویب شد، شامل 39 میلیارد دلار برای تحریک تولید داخلی تراشه، همراه با سرمایه گذاری های بزرگتر در تحقیق و توسعه است. قانون کاهش تورم (ira) که در ماه اوت تصویب شد، انرژی پاک را از بسیاری جهات، از جمله اعتبار مالیاتی برای تولید، تقویت می کند.


به گزارش فولاد ایران، یارانه های غیرمستقیم برای تولیدکنندگان نیز در قالب اعتبار مالیاتی برای مصرف کنندگانی که کالاهای ساخت آمریکا را خریداری می کنند، وجود دارد.

مقررات متعددی هم برای کارخانه ها وجود دارد، مانند قوانین «خرید کالای آمریکایی» برای تدارکات دولتی. در سال 2021، کنگره همچنین 1.2 تریلیون دلار برای زیرساخت ها را تصویب کرد که بخشی از آن برای رقابتی تر ساختن تولید آمریکایی است.


هدف یارانه های دولتی که عمدتا برای توسعه انرژی پاک و تراشه ها اختصاص دارد، فقط تحریک تولید نیست، بلکه هدف محدود کردن تغییرات آب و هوایی، محدود کردن وابستگی به چین و تقویت بخش‌هایی از آمریکا است که عقب مانده‌اند.


این در حالی است که اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌ها، همچنین، در تأسیسات تولیدی برای تولید تجهیزات مورد استفاده در تمام انواع پروژه‌های انرژی پاک، از انرژی زمین گرمایی گرفته تا جذب و ذخیره کربن، نیز وجود دارد.


سرمایه گذاری در تولید برق با کربن کم از اعتبار مالیاتی بیشتری برخوردار خواهد شد اگر تجهیزات مربوطه در آمریکا ساخته شود. به همین ترتیب، اعتبار مالیاتی برای مصرف کنندگانی که خودروهای الکتریکی خریداری می کنند، تنها در صورتی قابل مطالبه است که خودروهای مورد نظر در آمریکای شمالی ساخته شده باشند.


به‌نظر می‌رسد این تلاش‌های دقیق برای تقویت برخی صنایع، علی‌رغم کاهش سرعت تولید به طور گسترده‌تر، در حال ثمربخشی است. خودروسازان پروژه هایی به ارزش 68 میلیارد دلار را در سال های 2021 و 2022 اعلام کردند که بزرگترین رونق این صنعت در دهه های اخیر است. تایید قانون کاهش تورم نیز گسترش تولید را در شرکت های تولیدکننده پنل های خورشیدی تحریک کرد.  


در 40 سال گذشته، دولت‌های متوالی آمریکا نسخه متفاوتی را برای رشد دنبال کرده‌اند، از جمله معاملات تجارت آزاد و مالیات‌های پایین، هرچند زمانی که کشورهای دیگر این سیاست‌ها را اتخاذ می‌کردند، آمریکا از چنین سیاست‌هایی ابراز تاسف می‌کرد.


در این راستا، استراتژی امنیت ملی رئیس جمهور امریکا که در ماه اکتبر منتشر شد، اولویت اصلی دولت وی را رقیب چین اعلام کرد. این بخش نیمه هادی ها را که پیشرفته ترین آنها ساخت تایوان است و بنابراین در صورت حمله چین می تواند غیرقابل دسترسی باشد و تجهیزات انرژی پاک، صنعتی که چین بر آن تسلط دارد را به عنوان آسیب پذیری های مهم شناسایی کرد.


قانون تراشه با حمایت جمهوری خواهان تصویب شد و حتی برخی از جمهوری خواهانی که به آن رای منفی دادند،  از منطق پشت آن حمایت می کنند.


فشار تولید به تحقق جاه طلبی های سبز آقای بایدن کمک خواهد کرد، اما اگر این پوشش سبز با یک سایه سیاسی همراه شود، مشکلات عملی زیادی ایجاد می کند. به عنوان مثال، بدون استفاده از تجهیزات چینی که بازار را کم و بیش تحت الشعاع قرار داده است، ساخت کارخانه های جدید خورشیدی دشوار خواهد بود.


همین امر در مورد اعتبار مالیاتی خودروهای برقی نیز صدق می کند. برای اینکه خریداران بتوانند 7500 دلار تخفیف کامل را دریافت کنند، سهم فزاینده ای از مواد مورد استفاده در ساخت باتری خودرو باید از آمریکا یا کشوری باشد که با آن قرارداد تجارت آزاد بسته است. مشکل اینجاست که بسیاری از مواد معدنی مورد بحث در کشورهایی متمرکز شده‌اند که آمریکا با آنها توافقنامه تجارت آزاد ندارد، از جمله مالزی و اندونزی در مورد نیکل و آرژانتین در مورد لیتیوم. توسعه معادن جدید سال‌ها طول می‌کشد و بستن قراردادهای تجاری جدید حتی در آمریکا سخت‌تر است، بنابراین تولیدکنندگان ممکن است مجبور شوند به جای پیروی از سخت‌گیری‌ها، از اعتبار مالیاتی کامل چشم‌پوشی کنند.


منبع: اکونومیست

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۳۹۵
کد خبر : ۶۴,۵۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید