به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازتاب زلزله ترکیه بر سیاست این کشور

پایگاه خبری فولاد ایراناگر واکنش به زلزله سریع نباشد، روحیه مردم به خوبی می تواند علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه تغییر کند.


گستره کامل زمین لرزه های عظیم روز دوشنبه که جنوب ترکیه و استان های همجوار در سوریه را درنوردید به این زودی ها مشخص نخواهد شد. زلزله شناسان می گویند که این زمین لرزه ها بدترین مجموعه زمین لرزه هایی هستند که در دوران مدرن ترکیه را لرزانده است. تعداد قربانیان در زمان انتشار این مقاله به بیش از 2600 نفر رسید و به احتمال زیاد به طور قابل توجهی افزایش می یابد زیرا صدها، اگر نگوییم هزاران نفر، زیر آوار مانده اند. با غروب شب و کاهش دما در شرایط سخت زمستانی، احتمال بقای آنها در زیر آوارها کم می شود.


اما تکلیف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چه می شود؟


با ادامه انتشار تصاویر غم انگیز از مناطق زلزله زده، برخی در حال ارزیابی تأثیر احتمالی زلزله بر سیاست ترکیه هستند. فوری ترین سوال این است که آیا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری طبق برنامه در 14 ماه مه برگزار می شود یا خیر. این به دو عامل بستگی دارد: اول اینکه آیا شرایط فیزیکی برای برگزاری انتخابات نزدیک به زمان تعیین شده وجود دارد یا خیر، و دوم آیا اردوغان تصمیم می گیرد که اعلام وضعیت اضطراری کند و رای گیری را به تعویق بیندازد.


ترکیه با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان به قدرت رسیدن اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در سال 2002 مواجه است، با تورم سالانه بیش از 80 درصد، لیر 30 درصد در برابر دلار در سال گذشته کاهش یافت. کسری حساب جاری کشور تقریباً به 5 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.


واکنش رقت انگیز دولت ائتلاف حاکم در زلزله بزرگ در شمال غرب ترکیه در سال 1999 به طور گسترده به عنوان یک عامل تعیین کننده در ظهور حزب عدالت و توسعه تلقی شد. اما در مقابل، دولت کنونی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه، تیم های نجات شامل 3500 پرسنل نظامی را بسیج کرد و از کمک های کشورهای غربی، از جمله اسرائیل و یونان، رقیب سرسخت ترکیه، استقبال کرد.


اما در میان گزارش‌های گسترده مبنی بر اینکه تیم‌های نجات به موقع نمی‌رسند، ممکن است روحیه عمومی به زودی تغییر کند. اردوغان قبل از انتخابات با پیشنهاد بازنشستگی پیش از موعد برای ۲.۳ میلیون کارگر، یارانه انرژی و وعده ساخت نیم میلیون خانه برای خانواده های کم درآمد، به پرداخت هزینه برای احیای اقتصاد روی آورده است. اما بعید است که تزریق پول نقد از سوی رژیم‌های دوست خلیج فارس و انرژی ارزان از روسیه، از هزینه‌های هنگفت فاجعه روز دوشنبه بکاهد. افزایش خصومت عمومی نسبت به حضور تقریباً 4 میلیون آواره سوری، توجیه هرگونه انحراف بودجه به شمال سوریه تحت اشغال ترکیه را برای دولت دشوار خواهد کرد.


به گزارش فولاد ایران، روزهای آینده نشان خواهد داد که اردوغان تا چه اندازه در تبدیل ناملایمات به نفع خود مانند پس از کودتای نافرجام در سال 2016 ماهر باقی می ماند و از آن به عنوان بهانه ای برای سرکوب مخالفانش استفاده می کند.


منبع: المانیتور

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۴۹۷
کد خبر : ۶۴,۵۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید