به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تقابل عربستان و روسیه بر سر سهم بازار نفت چین

پایگاه خبری فولاد ایران – تقاضای نفت چین با بازگشایی مجدد و رفع محدودیت‌های کووید پس از نزدیک به سه سال در حال افزایش است. تحلیلگران می گویند که این چین خواهد بود که نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد و کل تقاضای جهانی نفت به یک رکورد می رسد.


به گزارش فولاد ایران، در حالی که تقاضای نفت چین در حال افزایش است، رهبران گروه اوپک پلاس، عربستان سعودی و روسیه، برای تامین تقاضای رو به رشد در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.


عربستان سعودی نفت خام خود را با قراردادهای بلندمدت می فروشد، بنابراین سهم تضمینی از بازار چین را در اختیار دارد. اما روسیه که پس از تحریم‌های غرب روی فروش نفت و سوخت به آسیا متمرکز شده است، نفت خود را با تخفیف عرضه می‌کند و می‌تواند خریداران چینی بیشتری را جذب کند که محدودیت‌های قیمتی G7 را رعایت نمی‌کنند.


سعودی‌ها با افزایش غیرمنتظره قیمت‌های خود برای آسیا، انتظار بازگشت قوی تقاضای چین را دارند، اما این قیمت‌ها نمی‌توانند با قیمت ‌های کاهش‌یافته روسیه رقابت کند و خریداران چینی ممکن است حداقل حجم مجاز را از عربستان سعودی تحت قراردادهای بلندمدت درخواست کنند.


این هفته، عربستان سعودی قیمت نفت عرب لایت خود را برای بارگیری در ماه مارس به آسیا 0.20 دلار در هر بشکه افزایش داد و 2 دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین دبی/عمان، معیاری که نفت خاورمیانه در آسیا قیمت گذاری می شود، رساند.


افزایش غیرمنتظره قیمت، اولین افزایش قیمت نفت عربستان سعودی برای آسیا از سپتامبر بود و احتمالاً منعکس کننده انتظارات عربستان سعودی مبنی بر افزایش تقاضا در آسیا از سه ماهه دوم به بعد بود.


این تنها عربستان سعودی نیست که به بهبود تقاضای نفت چین خوش بین است.


آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) می‌گوید بازگشایی چین فشار رو به رشدی بر تقاضای جهانی نفت وارد می‌کند و نیمی از رشد تقاضا در سال جاری از رشد مصرف چین ناشی می‌شود. این آژانس در گزارش بازار نفت خود در ماه ژانویه اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت قرار است در سال 2023 به میزان 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد 101.7 میلیون بشکه در روز برسد که تقریباً نیمی از این افزایش از سوی چین پس از لغو محدودیت های کووید حاصل شده است.


منبع: Oilprice

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۲۳
تعداد بازدید : ۵۲۷
کد خبر : ۶۴,۶۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید