به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موضع ضعیف چین در تحریم های تجاری

پایگاه خبری فولاد ایران – زمانی که کره جنوبی با استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در سال 2016 موافقت کرد که از کشور در برابر موشک های کره شمالی محافظت می کند، خشم چین را برانگیخت. در واقع، ناراحتی اصلی، تصمیم سئول برای سرپیچی از خواسته های چین بود.


پکن با یک سری اقدامات برای مجازات کره جنوبی پاسخ داد. گردشگری آن به کره حدود 40 درصد کاهش یافت و کالاهای مصرفی و محصولات فرهنگی آن در داخل چین تحریم شدند. این تحریم ها برای کره جنوبی بین 7.5 تا 15.6 میلیارد دلار است.


پکن تحریم های اقتصادی تقریبا مشابهی را در مورد استرالیا، ژاپن، کانادا، لیتوانی، نروژ، کره جنوبی و سوئد اجرا کرده است. اینها شامل محدودیت‌های تجاری، تحریم‌ها، محدودیت‌های گردشگری، محدودیت‌های اداری، جریمه‌ها یا اقدامات نظارتی و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری است. در موارد معدودی، تحریم‌ها جواب داد و دولت‌ها یا کسب‌وکارها مسیر خود را تغییر دادند.


با این حال، دیدگاه اجماع این است که قلدری چین تا حد زیادی شکست خورده است. به عنوان مثال، تحریم استرالیا توسط چین که پس از درخواست دولتش برای تحقیقات بین المللی در مورد منشاء کووید-19، صورت گرفت، باعث زیان حدود 1 میلیارد دلار استرالیا یا کمتر از 0.2 درصد از صادرات کالا در سال مالی قبل شد.


اما این تحریم‌ها به استرالیا اعتماد بیشتری داده است. چین فقط موفق شده است که اهمیت بازار خود را برای استرالیا کمتر کند و ترس از تجارت به عنوان یک سلاح را کاهش دهد. به طور کلی، چین در تغییر موضع بلندمدت کشورهای هدف نسبتاً ناموفق بوده است و در اکثر موارد، در جهت گیری معنادار سیاست های آنها شکست خورده است.


در حالی که پکن به طور فزاینده ای تمایل دارد تا قدرت اقتصادی خود را منعطف کند، تصمیم گیری آن تحت تسلط محاسبات استراتژیک است. صنایع یا کشورهایی را که برای آینده خود حیاتی می‌داند هدف قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال، علیرغم تمام مشکلاتی که پکن با کانبرا دارد، صادرات سنگ آهن یا گاز طبیعی مایع استرالیا را تحریم نکرد، مواردی که برای صنعت ساختمان و منافع انرژی چین حیاتی هستند.


اما چین باید آگاه باشد که اقداماتش جایگاه بین المللی آن را تضعیف می کند. پکن چنان با مردم کره جنوبی مخالفت کرده است که در یک ارزیابی مقایسه ای منفی ترین دیدگاه جهان را نسبت به چین دارند. اکثر مرد ژاپن نیز دیدگاه های نامطلوبی نسبت به چین دارند.


به گزارش فولاد ایران، چین می‌داند که در حال بازگشت است. به نوبه خود، کسب و کارها نیز وابستگی خود را به بازار چین ارزیابی می کنند و برنامه های اضطراری را توسعه دهند. چین باید توجه کند که دنیای ژئوپلیتیک به طور فزاینده ای خشونت آمیز است.


منبع: Japan Times

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۴۹۸
کد خبر : ۶۴,۶۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید