به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خلاصه روند تجارت بین المللی در این ماه

پایگاه خبری فولاد ایران - مجمع تجارت جهانی مجموعه ای از آخرین اخبار و گزارشات تجارت جهانی را به شرح زیر ارائه داده است:


1-    تاثیر جنگ روسیه و اکراین در تجارت جهانی
جنگ روسیه در اوکراین باعث درد و رنج انسانی بی‌شمار شده است، طبق گزارش ها، 8000 غیرنظامی کشته شده‌اند، هرچند که آمار واقعی احتمالاً بیشتر است و 18 میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. تأثیر جنگ، تا حدی به دلیل تأثیرات آن بر تجارت و قیمت مواد غذایی و کالاهای انرژی، بسیار فراتر از مرزهای کشور احساس شده است.
صادرات غلات که در امنیت غذایی بسیاری از اقتصادهای آفریقایی نقش اساسی دارد، در سال گذشته 14.9 درصد کاهش یافت. اما سازمان تجارت جهانی می‌گوید که محدودیت‌های صادراتی نسبتاً محدود به کنترل افزایش قیمت کمک کرد و به کشورهایی مانند اتیوپی اجازه داد الگوهای خرید گندم را به سمت تولیدکنندگان دیگر تغییر دهند.
اوکراین نیز مجبور شده است مسیرهای صادراتی خود را تغییر دهد. با مسدود شدن بنادر دریای سیاه، حجم قابل توجهی از تجارت از طریق زمینی از طریق لهستان و رومانی انجام می شود. این جابجایی ها اختلالاتی مانند صف های طولانی مرزی و تاخیر ایجاد کرده است، اما تلاش ها برای بهبود سیستم ها در حال انجام است.


2- سیگنال های متفاوت در مورد تجارت ایالات متحده و چین
با وجود اینکه این کشورها از سال 2018 در جنگ تجاری قرار داشتند، ارزش تجارت بین ایالات متحده و چین در سال گذشته به رکورد 690 میلیارد دلار رسید. با این حال، رویترز اشاره می‌کند که واردات آمریکا از چین هنوز بسیار کمتر از سطح قبل از جنگ تجاری است، در مقایسه، واردات فعلی ایالات متحده از سایر نقاط جهان 38 درصد بیشتر از سطوح قبل از جنگ تجاری است.
ایالات متحده در تلاش برای کاهش اتکای خود به چین و محدود کردن نفوذ گسترده تر چین بر خودروهای الکتریکی و سایر فناوری های پیشرفته است. ظاهرا واشنگتن می خواهد یک "باشگاه خریداران مواد معدنی حیاتی" با متحدانی مانند اتحادیه اروپا و G7 ایجاد کند.
در عین حال، تجارت چین و آلمان در سال گذشته به رکوردی بی سابقه رسید.


3- داستان های تجارت بین المللی از سراسر جهان
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در 27 فوریه با اتحادیه اروپا (EU) در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت برای ایرلند شمالی به توافق رسید و گفت که راه را برای فصل جدیدی در روابط لندن با این اتحادیه هموار می کند.
کشورها در سالگرد حمله روسیه به اوکراین تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعلام کردند. کاخ سفید با اعلام مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید اعلام کرد که ایالات متحده از ۱۰ مارس بر آلومینیوم و مشتقات تولید شده در روسیه تعرفه ۲۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد. بریتانیا صادرات هر کالایی را که روسیه در میدان جنگ استفاده کرده و واردات کالاهای آهن و فولاد را ممنوع کرده است، در حالی که اتحادیه اروپا دهمین بسته تحریمی خود را تصویب کرده است.


رشد صادرات کالاهای ژاپن در ماه ژانویه به شدت کاهش یافت، زیرا تقاضای چین برای خودروها و ماشین آلات تولید تراشه ضعیف شده است، که نگرانی در مورد کندی رشد جهانی را برانگیخته و بزرگترین کسری تجاری این کشور را ایجاد کرده است.


گروه کشتیرانی مرسک نسبت به کند شدن تقاضا برای حمل و نقل و لجستیک به دلیل رکود جهانی هشدار داد و پیش بینی خود را برای تقاضای کانتینر در سال جاری کاهش داد. دو سال و نیم پس از اعمال محدودیت های تجاری چین بر محصولات استرالیایی، گرم شدن دیپلماتیک بین پکن و کانبرا امیدها را برای احیای صادرات افزایش داده و کسب و کارها را تشویق به برداشتن گام هایی برای بازسازی روابط کرده است.


اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در 25 فوریه گفت که او و نخست وزیر هند، نارندرا مودی، متعهد به امضای قرارداد تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اروپا هستند.
داده های رسمی در 27 فوریه نشان داد که کسری تجارت خارجی ترکیه در ژانویه 38.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 14.24 میلیارد دلار رسیده است که واردات 20.7 درصد و صادرات 10.3 درصد افزایش یافته است.


تجارت و سرمایه گذاری به عنوان موضوعات اصلی در داووس 2023 ظاهر شدند. پیش بینی می شد که در ماه های آینده، عواملی از جمله شوک های ژئوپلیتیکی، تجارت جهانی، اقدامات آب و هوایی و فناوری تأثیر عمده ای بر تجارت و سرمایه گذاری داشته باشند.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۳۹۱
کد خبر : ۶۴,۸۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید