به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تعمیق روابط روسیه و چین، تهدیدی برای منافع غرب

پایگاه خبری فولاد ایران - روسیه و چین علی رغم تلاش های غرب برای مهار تسلط روسیه بر انرژی، به تعمیق روابط خود ادامه می دهند. تحریم‌های ایالات متحده و اروپا به جای دور کردن نفت و گاز طبیعی روسیه، منبع انرژی ارزانی را برای کشورهایی که تمایل به حفظ روابط خود با روسیه دارند، مانند چین و هند، فراهم کرده است.


هفته گذشته، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پس از گفتگوهای موفق در مورد تقویت روابط بین دو کشور، یک سفر رسمی سه روزه به مسکو داشت. چین و روسیه به تدریج روابط دفاعی و تجاری خود را در دهه گذشته تعمیق بخشیده اند و اعمال تحریم های اخیر بر انرژی روسیه از سوی غرب اکنون فرصتی را برای چین برای تقویت روابط تجاری با این ابرقدرت ایجاد کرده است.


تحلیلگران اکنون اظهار می کنند که ممکن است تنها تجارت نباشد که بهبود یافته است، با پتانسیل روسیه و چین برای تقویت ارتباطات ژئوپلیتیکی، اقتصادی و نظامی خود. این دو قدرت اغلب بر سر اهداف ژئوپلیتیکی، مانند اعمال محدودیت بر قدرت نظامی ناتو و تشویق جهانی چند قطبی تر، به توافق رسیده اند. علاوه بر این، هیچ یک از دو کشور سعی نکرده اند بی اعتمادی خود را به غرب پنهان کنند، زیرا سخت تلاش کرده اند تا بیعت و زنجیره تامین خود را با کشورهای غیر غربی ایجاد کنند.


امکان تقویت روابط روسیه با چین برای پوتین مهم است که پل‌ها را با بسیاری از دیگر قدرت‌های پیشرو جهان به آتش کشیده است. در ماه های ژانویه و فوریه، روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین از عربستان سعودی پیشی گرفت. چین مشتاق خرید نفت روسیه با قیمت‌های تخفیف‌خورده بوده است و واردات این کشور با افزایش 23.8 درصدی نسبت به سال گذشته به 1.94 میلیون بشکه در روز رسیده است. اکنون روسیه امیدوار است صادرات گاز خود به چین را افزایش دهد، موضوعی که در یک هفته توسط رهبران دو کشور مورد بحث قرار گرفت و چین از آن به عنوان "سفر دوستی" یاد کرد.


در حالی که روسیه با تحریم های گسترده غرب مواجه شده است، چین نیز از محدودیت های غرب در امان نمانده است. از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده کنترل‌های جدیدی را بر صادرات میکروالکترونیک به چین اعمال کرد و همچنین 110 شرکت جدید چینی را به فهرست تحریم‌های صادرات جزئی خود اضافه کرد.


بدتر شدن روابط با هر ایالت، ایالات متحده را به تقویت امنیت انرژی منطقه ای خود و ایجاد زنجیره های تامین جدید با کشورهای متحد سوق داده است. این اقدام چین را بر آن داشته تا به دنبال راه هایی برای بهبود روابط خود با روسیه و همچنین تقویت مشارکت های جدید در سراسر آسیا باشد.


به گزارش 
فولاد ایران، چین علاوه بر مزایای بالقوه تعمیق روابط خود با روسیه، می تواند از مشاهده وضعیت بین غرب و روسیه سود ببرد. شراکت با روسیه به شی این امکان را می دهد که بفهمد پوتین چگونه به تحریم های سنگین غرب واکنش نشان می دهد و به او اجازه می دهد تا تجربه بقای خود را مطالعه کند.


در حالی که چین و روسیه روابط ژئوپلیتیکی و اقتصادی خود را عمیق تر می کنند، بقیه جهان، به ویژه غرب به طور فزاینده ای از سوی بلوک قدرت جدید احساس خطر می کنند. دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند زنجیره‌های تامین قوی بسازند و انرژی و سایر منابع مورد نیاز برای تضمین رشد اقتصادی را حتی بدون کمک غرب برای یکدیگر فراهم کنند. این که آیا این بهبود روابط بین چین و روسیه رویکرد ایالات متحده و اروپا را در قبال تحریم‌ها علیه این دو قدرت تغییر خواهد داد یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما رقابت برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و زنجیره‌های تامین غرب نشان می‌دهد که منطقه خود را برای هر اتفاقی آماده می‌کند.


منبع: Oilprice

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۴۰۸
کد خبر : ۶۵,۰۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید