به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سلطه کشتیرانی روسیه در قطب شمال زیر سوال

پایگاه خبری فولاد ایران- کشورهای چین و ترکیه در حال ساخت بی سابقه یخ‌شکن‌هایی برای دسترسی به منطقه قطب شمال هستند، زیرا کرملین مجبور شده است به دلیل کمبود بودجه ناشی از جنگ ولادیمیر پوتین، فساد و سایر مشکلات در این کشور، برنامه‌های خود را برای ساخت یخ‌شکن‌های جدید روسی به تاخیر بیاندازد یا حتی لغو کند.


صنعت کشتی سازی روسیه، به دنبال پاسخ به درخواست‌های رقیب دریاسالاران روسی که خواهان ناوهای هواپیمابر جدید به جای یخ‌شکن‌ها هستند، درحالیکه مقامات امنیتی نگران اطمینان از ارتباط مسکو با مکان‌های سراسر شمال روسیه هستند تا باز نگه داشتن مسیر دریای شمال.


سه سال پیش، کرملین خواستار ساخت سه یخ شکن فوق العاده بزرگ با قابلیت شکستن تا عمق 4 متری یخ شد. چشم انداز چنین کشتی های غول پیکری برای روس ها جذاب بود، اما به زودی آشکار شد که مسکو توانایی ساخت چنین کشتی هایی را به این زودی ها ندارد. در این زمینه، روسیه نه تنها پول ندارد، بلکه مسکو فاقد کارخانه های کشتی سازی مورد نیاز برای ساخت آنها است. در نتیجه، برنامه‌های ساخت دو کشتی از این سه کشتی لغو شد و تاریخ تحویل سومین کشتی از سال 2027 به زمانی در دهه 2030 به تعویق افتاد. نیروهای روسی کارخانه اوکراینی را که در آن قطعات کشتی ساخته می شد را تخریب کردند. اکنون، برخی ناظران روسی تردید دارند که این کشتی هرگز ساخته شود.


این مشکلات روسیه راه را برای چین و ترکیه، دو کشور با صنایع کشتی سازی بزرگ، باز کرده است تا در مسابقه جدیدی برای ساخت کشتی های یخ شکن شرکت کنند و در نتیجه بر مسیر قطب شمال تسلط پیدا کنند. در نتیجه، روسیه به طور قطع باید امتیازاتی را به پکن و آنکارا بدهد تا بتواند آنها را برای همکاری در استفاده از NSR متقاعد کند.


به گزارش فولاد ایران، همانطور که نشست اخیر مسکو بین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و پوتین نشان داد، پکن کاملا آماده است تا کرملین را تحت فشار قرار دهد، با این انتظار که چین، نه روسیه، بازیگر غالب در نیمه شرقی NSR تقریباً بلافاصله و در کل خواهد بود.


موضوع بسیار قابل توجه‌تر این است که کارخانه‌های کشتی‌سازی ترکیه ممکن است در موقعیتی باشند که یخ‌شکن‌های بیشتر و در عین حال کوچک‌تری نسبت به همتایان چینی خود تولید کنند. خبرگزاری روسی رکس در گزارش سخنان خود می گوید مسکو چاره ای جز همکاری با شرکت های ترک و چینی ندارد زیرا نمی تواند کشتی های مورد نیاز خود را تولید کند. با این حال، این رسانه می افزاید که کرملین باید اطمینان حاصل کند که می تواند جاه طلبی های سیاسی این دو کشور را کنترل کند و این کار آسانی نخواهد بود.


منبع: Oilprice

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۴۰۸
کد خبر : ۶۵,۱۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید