به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تجارت مخرب انرژی روسیه

پایگاه خبری فولاد ایران - آب‌های خلیج لاکونیکو، در سمت جنوب شرقی شبه‌جزیره پلوپونز یونان، به یک مرکز کلیدی برای نفتکش های حامل انرژی روسیه تبدیل شده است.


از آنجایی که فرآورده‌های نفت خام و تصفیه‌شده که معمولاً به اتحادیه اروپا می‌رفتند، اکنون به آسیا منتقل می‌شوند، محموله‌ها برای انجام این سفر طولانی به کشتی‌های بزرگ‌تر به اینجا منتقل می‌شوند.


بر اساس داده‌های یک شرکت تحقیقاتی، انتقال نفت خام روسیه کشتی به کشتی در ماه‌های اخیر رشد کرده و در سه ماه اول سال به رکورد بالایی رسیده است. در نزدیکی یونان، بیش از 3.5 میلیون بشکه گازوئیل روسیه، محصول تصفیه شده ای که در سیستم های گرمایش و حمل و نقل استفاده می شود، در ماه مارس بین کشتی ها جابه جا شده است.


به گزارش فولاد ایران، این نقل و انتقالات نشان دهنده دگرگونی چشمگیر بازار جهانی نفت از زمانی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نزدیک به 14 ماه پیش دستور تهاجم تمام عیار به اوکراین را صادر کرد. از آنجایی که چین، هند و ترکیه جای خالی اروپا را پر می کنند، سفرها طولانی شد و به کشتی های بیشتری نیاز بود.


بسیاری از این کشتی‌ها بخشی از چیزی هستند که به «ناوگان خاکستری» معروف شده است. ناوگان خاکستری لزوماً کاری را پنهانی انجام نمی دهد. اما ناظران غربی می‌گویند ظهور این شبکه، که مالکیت آن اغلب پنهان است، باعث کاهش شفافیت در بازار نفت شده و نظارت را برای تنظیم‌کنندگان دشوارتر می‌کند.


استرالیا، کانادا و ایالات متحده اخیراً اعلام کردند که کشتی‌های بیشتری پیش از انتقال نفت در آب‌های بین‌المللی، به‌طور غیرقانونی فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند یا تاریک می‌شوند. خاموش کردن فرستنده‌ها، که داده‌های مکان را انتقال می‌دهند، می‌تواند راهی برای طفره رفتن از تحریم‌ها باشد.


بر اساس داده های کپلر، واردات نفت روسیه از چین در سه ماهه اول سال 38 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. هند تقریباً ده برابر شده است.


با پیچیده تر شدن تجارت نفت روسیه، بسیاری از کشتیرانان غربی عقب نشینی کرده اند. بازیکنان جدید و غیرشفاف تری وارد عمل شده اند و به شکل گیری "ناوگان خاکستری" کمک کرده اند.


منبع: CNN

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۳۵۲
کد خبر : ۶۵,۲۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید