به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ترس چین از نکول بدهی ایالات متحده

پایگاه خبری فولاد ایران- پرزیدنت جو بایدن پس از خروج از اجلاس گروه هفت، روز یکشنبه برای از سرگیری مذاکرات بحرانی با رهبران جمهوری خواه برای جلوگیری از نکول بدهی بی سابقه، به ایالات متحده بازگشت.


به گفته تحلیلگران، بحران مالی ناشی از بن بست حزبی بر سر سقف بدهی، پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد ایالات متحده و همچنین بازار متحدان و دشمنان آن، از جمله چین خواهد داشت و در درازمدت، اعتماد جهانی را به کشوری که ده‌ها سال به دلیل پرداخت به موقع صورت‌حساب‌هایش شهرت دارد، از بین می‌برد.


آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز در گزارشی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که یک نکول کوتاه مدت که بیش از یک هفته طول نمی‌کشد، می‌تواند منجر به کاهش 0.7 درصدی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و از دست دادن 1.5 میلیون شغل شود.


به گفته اقتصاددانان که پیش‌بینی کرده‌اند تولید ناخالص داخلی بین نیمه دوم سال جاری تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۶ درصد کاهش یابد و ۷.۸ میلیون شغل از بین برود، اگر این روند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد، ضربه‌ای که به اقتصاد وارد می‌شود فاجعه‌بار خواهد بود.


بر اساس آخرین داده های دولت در ماه مارس، دولت های خارجی و سرمایه گذاران خصوصی 7.57 تریلیون دلار از بدهی ملی امریکا را در اختیار دارند. این رقم نشان دهنده 31 درصد از بازار 24.3 تریلیون دلاری خزانه داری ایالات متحده است که منبع اصلی تامین مالی دولت ایالات متحده است. سهام چین دراین روند در طول زمان به 869.3 میلیارد دلار یا 11 درصد از بدهی های خارجی کاهش یافته است. ژاپن با 1.08 تریلیون دلار یا 14 درصد در صدر فهرست دارندگان خارجی اصلی است و بریتانیا با 714 میلیارد دلار یا 9 درصد سوم است.


بازار اوراق بهادار خزانه داری لنگر سیستم مالی جهانی است. یک نکول که در آن ایالات متحده قادر به تسویه یک یا چند پرداخت بدهی معوق نباشد، ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد که باعث افزایش نرخ بهره و تضعیف دلار آمریکا، به عنوان ارز غالب جهان می شود.


تعیین میزان اختلالات در بازارهای داخلی و خارجی دشوار است، اما محققان بر این باورند که رکود اقتصادی محتمل است، از جمله برای چین، با وجود سیستم مالی نسبتاً ایزوله آن. اقتصاد چین ممکن است از سقوط تقاضای جهانی برای بخش تولید خود رنج ببرد، که هنوز در میانه‌ی ظهور مجدد پس از همه‌گیری است. بدترین سناریو ده ها میلیون شغل را در معرض خطر قرار می دهد.


یک نکول به احتمال زیاد بازارهای مالی ایالات متحده و جهان را در هرج و مرج فرو خواهد برد، زیرا خزانه داری ایالات متحده بستر این بازارها و سیستم مالی گسترده تر است. این امر باعث افزایش عدم اطمینان و کاهش احساسات تجاری و مصرف می شود که به نوبه خود به دو طرف آسیب می رساند.


ممکن است نکول ایالات متحده به دلیل سوابق موجود غیرمحتمل به نظر برسد، اما نابسامانی واشنگتن می تواند جایگاه دلار را به عنوان ارز ذخیره تضعیف کند. ناظران چین به ویژه انتظار دارند که رویدادهای اخیر تمایل پکن برای قطع وابستگی خود به دلار را تقویت کند.


به گزارش فولاد ایران، انتخاب های دولت بایدن در روزهای اخیر حاکی از آن است که مذاکرات سقف بدهی یک اولویت داخلی با پیامدهای گسترده ای است که بر هر موضوع دیگر سیاست خارجی در دستور کار رئیس جمهور برتری دارد.


بایدن و مک کارتی این هفته به مذاکرات سقف بدهی خود ادامه دادند و دو طرف اظهارد کردند که یک توافق محتمل است.


منبع: نیوزویک

۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۴
تعداد بازدید : ۴۲۷
کد خبر : ۶۵,۶۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید