به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 21 سال 2023

گزارش هفته 21 سال 2023
شماره 665


سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین  قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد از 108 دلار پایان هفته قبل به کمتر از 98 دلار رسید که به دلیل رکود تقاضا و چشم انداز منفی بازار بود. گرچه پایان هفته تمایل به خرید کمی بهتر شد و قیمت تا نزدیکی 103 دلار هر تن خشک سی اف آر چین بهبود داشت.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80  با 10 دلار بهبود به 385 دلار هر تن سی اف آر رسید.  محدودیت جمع آوری قراضه در بازارهای اصلی صادرکننده و خرید فولادسازان ترکیه برای حمل ژوئن و جولای به این رشد قیمت جزیی کمک کرده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن با 5 دلار بهبود به 340 دلار هر تن فوب بهبود داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز تا 4 دلار بهبود هفتگی داشته  384 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه  کمی افت داشته از 525 دلار به 522.5 دلار هر تن فوب رسید.   
در بازار داخلی چین قیمت بیلت در طول هفته تا 20 دلار نزولی بوده به 468 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی در چین 420 تا 430 دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت  از 520 دلار به 500 تا 505 دلار هر تن سی اف آر رسید. عدم تمایل به خرید بازار را نزولی کرد.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران : قیمت شمش با افزایش محدودی روبرو شد که ناشی از بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی بود.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی تا 18 دلار ارزان تر شده 542 دلار هر تن فوب شنیده شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای  از 520 دلار هفته قبل به 494 دلار هر تن کاهش داشت.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز 2.5 دلار بهبود داشته 622.5 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد 10 دلار ارزان تر شده 925 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 15 یورو ارزان تر شده 650 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد به دلیل بالا رفتن قیمت پایه شمش در بورس کالا بالا رفت انتظارات تورمی ناشی از قطع برق روی این امر تاثیر گذاشت.

تیرآهن

فولاد ایران: قیمت تیرآهن روند با ثباتی داشت که ناشی از سیاست کنترل عرضه ذوب آهن بود بخصوص در مورد تیرآهن 14 این قضیه مشهود است.

ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه 10 دلار افت داشته 605 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 559 تا 575 دلار به 529 تا 560 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  25 یورو ارزان تر شده 745 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم60 دلار افت داشته 1030 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 352000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 362000 ریال رسید. ورق مبارکه با افزایش قیمت روبرو شد. سیاست کنترل عرضه از طرف مبارکه علت اصلی این مطلب بود.


اکسین

 فولاد ایران: در بازار ورق اکسین به علت کاهش عرضه از طرف کارخانه قیمت روند افزایشی داشت.

سرد

فولاد ایران: قیمت ورق سرد به دلیل افت قیمت سه ضخامت با کاهش قیمت میانگین روبرو شد ولی عملاً بازار با ثباتی داشت.

گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه به دلیل افزایش قیمت ورق گرم بالا رفت.

تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: روند قیمت ها در بازار جهانی همچنان متزلزل می باشد تقاضای چین نیز ساکت مانده است و در بقیه بازارها دلیلی برای بهبود تقاضا نیست عرضه محصول از طرف کارخانه های روسی به دلیل نیاز ارزی اجازه جان گرفتن بازارهای ضعیف را نمی دهد ضمن اینکه تداوم رکود اقتصادی در امریکا و اروپا چشم انداز ماه های آینده را بخصوص در بخش مسکن تضعیف کرده است. در بخش نفت همه نگاه ها به تصمیم جدید اوپک پلاس دوخته شده به امید آنکه با تصمیم این مجموعه قیمت نفت کمی بهبود یابد چرا که قیمت نفت هم به کف خود نزدیک شده است.


بازار داخلی


فولاد ایران: در بازار داخلی اتفاقاتی که افتاد در دو جنبه کاملا متضاد است به همین دلیل دو دیدگاه در بازار حاکم است. دیدگاه اول معتقد است که قیمت روند صعودی خواهد داشت دلایل این نگاه افزایش قیمت گندله و آهن اسفنجی در بورس و کرایه حمل است. به نظر می رسد که دولت سعی دارد به روند صعودی قیمت این کالاها ادامه دهد هر چند که گندله در بورس بطور جدی معامله نمی شود اما قیمت آن افزایش می یابد و از طرف دیگر سیاست فروش اعتباری آن نیز محدود گردیده است. بنابراین در نهایت قیمت محصولات فولادی باید افزایش یابد. دلیل دیگری که این گروه به آن اتکا می کنند مساله قطعی برق است که تولید کالا را کاهش خواهد داد. دلیل سوم احتمال افزایش نرخ ارز است. در نامه مجلس به دولت ثبات نرخ ارز 28500 تومانی خلاف قانون عنوان شده بود که بعد دولت آن را رد کرد اما تردیدی نیست که بالا رفتن قیمت خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی حاشیه سود این واحدها را کاهش می دهد و بودجه ای را که با کسری روبروست بیش از این تحت فشار قرار خواهد داد. آنچنانکه مرکز پژوهش های مجلس می گوید رعایت سقف دلار 28500 تومانی 150 هزار میلیارد تومان به کسری بودجه دولت اضافه خواهد کرد بنابراین نرخ ارز باید افزایش یابد.


دیدگاه دوم معتقد است که قیمت ها به دو دلیل افزایش نخواهد یافت اول تغییرات پیش آمده در سیاست خارجی که امکان گسترش آن هم هست. در نتیجه باعث کاهش نرخ ارز خواهد شد و از طرف دیگر عامل مهمی که دولت با آن روبروست سال انتخابات است این نگاه معتقد است که دولت حتی اگر قرار باشد ساعت کاری را به چهار ساعت در روز هم برساند از  طریق رکود، اجازه افزایش قیمت ها را نخواهد داد آنچنانکه شاهد هستیم مثل سال گذشته نسبت به پرداخت وام های تکلیفی اصرار نمی ورزد.


فارغ از اینکه کدام نگاه به حقیقت نزدیک تر است یک واقعیت تاریخی دیگر وجود دارد و آن اینست که در پی هر رکود اقتصادی یک تحول سیاسی صورت گرفته است. مثل جنگ اعراب و اسرائیل و افزایش قیمت نفت و یا باز شدن درهای چین به روی دنیا در دهه هفتاد میلادی هر چه رکود عمیق تر باشد تغییر سیاست ها هم جدی تر خواهد بود  و دنیا در رکود اقتصادی است.        

پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز

۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۶۷۹
کد خبر : ۶۵,۶۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید