به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نرخ تورم ترکیه به 50 درصد رسید

پایگاه خبری فولاد ایران- لیر ضعیف و برنامه محرک دولت قیمت ها را بالاتر می برد و بر مصرف کنندگان فشار می آورد.
به گزارش 
فولاد ایران، نرخ تورم ترکیه در ماه جولای به تقریباً 50 درصد رسید و روند 8 ماهه کندی رشد قیمت را متوقف کرد زیرا لیر ضعیف، اقتصاد بیش از حد گرم شده و مالیات های بالاتر مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده است.
موسسه آمار ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد قیمت مصرف کننده در ماه جولای در مقایسه با ماه مشابه در سال 2022، 47.8 درصد بالا رفته که نسبت به سرعت سالانه 38.2 درصدی ثبت شده در ژوئن افزایش یافته است.
افزایش شدیدتر از حد انتظار در نرخ تورم نشان می‌دهد که چگونه ترکیه هنوز درگیر بحران عمیق هزینه زندگی است، حتی در شرایطی که تیم اقتصادی جدیدی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور در ماه ژوئن منصوب کرد.
تحت هدایت وزیر دارایی جدید مهمت شیمشک، ترکیه دفاع پرهزینه خود از لیر را کنار گذاشته و اجازه داده است که ارزش پول در برابر یورو از اواخر ماه مه یک چهارم کاهش یابد. لیر ضعیف واردات را گرانتر می کند، افزایشی که معمولاً از طریق قیمت های بالاتر به مصرف کنندگان و مشاغل منتقل می شود.
در عین حال، برنامه محرکی که اردوغان قبل از پیروزی در انتخابات ماه مه راه اندازی کرد، همچنان در اقتصاد 900 میلیارد دلاری ترکیه فیلتر می شود. حافظ گایه ارکان، رئیس بانک مرکزی هفته گذشته گفت که انتظار می رود افزایش بزرگ در حداقل دستمزد و حقوق بخش دولتی باعث افزایش تورم در بیشتر سال جاری شود.
شیمشک همچنین مالیات بر طیف وسیعی از کالاها و خدمات، از جمله افزایش 200 درصدي مالیات بر بنزین را افزایش داده است. انتظار می رود این اقدامات که هم برای کاهش تقاضا و هم پر کردن مجدد خزانه دولت پس از گرانی هزینه های قبل از انتخابات صورت می گیرد تورم زا باشد.
شیمشک روز پنجشنبه در واکنش به ارقام تورم گفت: "ما در یک دوره گذار هستیم که کاهش تورم و ثبات قیمت ها را هدف قرار داده است و هدف اصلی سیاست های ما کاهش دائمی تورم به تک رقمی در میان مدت است."
بانک مرکزی ترکیه از ژوئن تاکنون بیش از دو برابر نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می رود در ماه های آینده افزایش بیشتری داشته باشد تا تورم را مهار کند.
ارکان هفته گذشته پیش‌بینی کرد که تورم تا پایان سال به 58 درصد می‌رسد و در پایان سال 2024 به 33 درصد و سال بعد به 15 درصد کاهش می‌یابد. با این حال، بسیاری از اقتصاددانان نگران هستند که اردوغان، مخالف بلندمدت هزینه‌های استقراض بالا و به بانک مرکزی اجازه نخواهد داد که نرخ‌ها را به حد کافی برای کاهش تورم افزایش دهد.


منبع: فایننشال تایمز

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۳۱۶
کد خبر : ۶۶,۴۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید