به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

روایت های اقتصادی چین و ژاپن

پایگاه خبری فولاد ایران- مشکلات اقتصادی چین در حال شبیه شدن به مشکلات چند دهه ژاپن است.
در دهه های 1970 و 1980، اقتصاد ژاپن به سرعت به یک نیروگاه تبدیل شد، درست مانند چین در چند دهه گذشته. پیشرفت تکنولوژیکی، رشد صادراتی و اقتصاد متمرکز این کشور حتی به آن نام "Japan Inc" در میان غربی ها داده است. بیکاری ژاپن در این دوره پایین ماند و قیمت املاک افزایش یافت، به ویژه در دهه 1980 که اقتصاد با نرخ متوسط سالانه 3.9 درصد رشد کرد، که بالاتر از میانگین 3 درصدی در ایالات متحده در آن دهه بود. اما در نهایت، اشتیاق بیش از حد نسبت به چشم‌انداز ژاپن منجر به حباب‌های سهام و املاک شد که در اواخر دهه 80 شروع به ترکیدن کردند.
بین اواخر سال 1989 و اواسط سال 1992، بازار سهام ژاپن 60 درصد سقوط کرد و در دهه بعد، ارزش زمین به کاهش 80 درصدی نسبت به اوج خود در سپتامبر 1990 در پایان سال 1999 ادامه داد.
در نتیجه، در طول دهه 90، اقتصاد ژاپن سالانه تنها 1 درصد رشد کرد و از سایر کشورهای توسعه یافته عقب تر بود. و از آن زمان، پیری جمعیت ژاپن و افزایش بدهی‌ها منجر به رکود اقتصادی مداوم و دوره‌های طولانی کاهش تورم شده است و بانک ژاپن را مجبور کرده است که نرخ بهره را برای بیش از 25 سال نزدیک به صفر یا منفی نگه دارد.
اکنون، در حالی که اقتصاد چین از یک دوره توسعه سریع صادراتی و ناشی از بدهی به سمت مدلی مصرف کننده محورتر در حال گذار است، مجموعه ای از مسائل آشنا در آن کشور ظاهر شده است.
به گزارش فولاد ایران، بحران مستغلات، جمعیت سالخورده، بیکاری فزاینده جوانان، و تریلیون ها دلار بدهی سنگین دولت محلی، بحران اعتماد را در بین مصرف کنندگان چینی و سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است. کندی اقتصادی اخیر در چین حتی منجر به کاهش 0.3 درصدی تورم سالانه در ماه جولای شد که اولین دوره کاهش تورم در این کشور از زمان شوک کووید 2020 است.
برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که چین در حال رکود ترازنامه‌ای است که می‌تواند منجر به یک "دهه از دست رفته" مشابه آنچه ژاپن در دهه 90 تجربه کرد، شود. این زمانی است که مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به جای سرمایه‌گذاری یا هزینه، پس‌انداز یا پرداخت بدهی را انتخاب می‌کنند که منجر به عدم رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها می‌شود.
اما در یک چرخش طعنه آمیز، در حالی که چین با چشم انداز کند شدن اقتصاد و کاهش قیمت مداوم مواجه است، ژاپن ممکن است بالاخره از کابوس اقتصادی چندین دهه خود خارج شود.
تورم اصلی ژاپن در ماه جولای 3.1 درصد و در ماه ژوئن 3.3 درصد افزایش یافت. این شانزدهمین ماه متوالی بود که تورم اصلی بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی ژاپن بود. دفتر کابینه ژاپن در برگه سفید اقتصادی سالانه خود استدلال کرد که افزایش تورم می تواند نشان دهنده پایان دوره رشد اقتصادی کند و کاهش تورم باشد.
دولت ژاپن گفت: "ژاپن از بهار 2022 شاهد افزایش قیمت ها و دستمزدها بوده است. چنین تغییراتی نشان می دهد که اقتصاد در حال رسیدن به نقطه عطفی در نبرد 25 ساله خود با کاهش تورم است."
دولت اشاره کرد که شرکت‌های ژاپنی هزینه‌های تولید بالاتری را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند و استدلال کرد که بازار کار فشرده به این معنی است که دستمزدها در حال حاضر بیشتر از دهه‌های گذشته افزایش می‌یابد. دولت در برگه سفید خود افزود: افزایش اخیر تورم ژاپن شروع به تغییر انتظارات مصرف کنندگان برای افزایش قیمت در آینده نیز کرده است که برای جلوگیری از بازگشت به تورم بسیار مهم است.
اگرچه سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز ژاپن خوش‌بین هستند و دولت این کشور مطمئناً در گزارش سالانه خود در روز سه‌شنبه لحن خوش‌بینانه‌ای داشت، اما مراقب است که پیروزی زودهنگام بر کاهش تورم را اعلام نکند.
منطقی است که دولت تا این حد محتاط باشد. حتی در بحبوحه نرخ های بهره منفی، کاهش تورم و رکود اقتصادی ژاپن برای دهه ها ادامه دارد و باعث شده شرکت های ژاپنی قدرت خود را در صحنه جهانی از دست بدهند. در سال 1995، هنگامی که فورچون اولین فهرست جهانی 500 خود را منتشر کرد که بزرگترین شرکت های جهان را بر اساس درآمد اندازه گیری می کرد، 149 شرکت ژاپنی معرفی شدند و شش شرکت در بین 10 شرکت برتر قرار گرفتند. در سال 2022، تنها 49 شرکت ژاپنی در این لیست قرار گرفتند و فقط یک شرکت ژاپنی که در این فهرست قرار گرفتند به 10 نفر برتر رسید.


منبع: Fortune.com

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۳۴۰
کد خبر : ۶۶,۸۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید