به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات غلات اوکراین را لغو کرد

پایگاه خبری فولاد ایران- لهستان می گوید پس از نادیده گرفتن درخواست های بروکسل برای تمدید محدودیت ها، محدودیت های یک جانبه اعمال خواهد کرد اما اتحادیه اروپا درخواست های لهستان را نادیده گرفته و به ممنوعیت نسبی واردات غلات از اوکراین پایان داد و در عوض از کیف خواست تا داوطلبانه از افزایش تولید به کشورهای همسایه جلوگیری کند. لهستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی برای محافظت از کشاورزان خود در برابر رقابت ارزان قیمت، خواستار آن شده بودند که محدودیت‌های مربوط به چهار غلات از جمله گندم و ذرت که روز جمعه منقضی می‌شود، تا پایان سال اجرا شود. اما هفته‌ها قبل از برگزاری انتخابات در ورشو و براتیسلاوا، بروکسل به این نتیجه رسید که «اختلافات بازار» در کشورهای عضو هم مرز با اوکراین از زمان اجرای این ممنوعیت موقت در ماه مه، ناپدید شده است. لهستان و مجارستان با سرپیچی از تصمیم بروکسل گفتند که برای محافظت از کشاورزان خود به طور یکجانبه واردات را محدود خواهند کرد. یانوش کوالسکی، معاون وزیر کشاورزی لهستان، عصر جمعه به فایننشال تایمز گفت: «منافع کشاورز لهستانی برای ما مهم‌تر است، نه الیگارش‌های اوکراینی».
به گزارش 
فولاد ایران، مقامات ارشد اتحادیه اروپا در مواجهه با این چالش بالقوه برای اختیارات کمیسیون اروپا در مورد سیاست تجاری، از کشورهای عضو خواستند تا با سازش کار کنند و از اقدامات یکجانبه خودداری کنند. به گفته چندین دیپلمات، اکثریت کشورهای عضو نیز با این تمدید مخالفت کرده بودند.
این کمیسیون گفت که کیف به جای ممنوعیت رسمی، طی 30 روز «اقدامات قانونی» را برای «جلوگیری از افزایش غلات» معرفی خواهد کرد.
تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین گفت که کیف در صورت تمدید این اقدام، اقدام اتحادیه اروپا را در سازمان تجارت جهانی به چالش خواهد کشید. کشاورزان لهستانی در آغاز سال جاری اعتراضات بزرگی را در اعتراض به شکست دولت در محافظت از آنها در برابر اثرات واردات ارزان اوکراین برگزار کردند که احزاب مخالف نیز بلافاصله به آن دامن زدند.
مجارستان همچنین گفته است که به طور یکجانبه محدودیت هایی را اعمال خواهد کرد. اتحادیه اروپا بلافاصله پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در سال گذشته، سهمیه ها و تعرفه ها را بر روی مواد غذایی اوکراینی لغو کرد. هدف این بلوک تقویت اقتصاد جنگ زده کیف بود.
در ماه‌های اخیر، پس از خروج مسکو از طرح اجازه صادرات از طریق دریای سیاه، غلات اوکراینی بیشتری از طریق زمین و کشورهای همسایه اتحادیه اروپا وارد شده است.
میروسلاو مارسینیاک، تحلیلگر بازار، گفت که تمدید یا عدم تمدید ممنوعیت تأثیری بر بازار لهستان ندارد. این غلات اوکراینی نیست که قیمت ها را تا این حد پایین می آورد، بلکه بازارهای جهانی است. بلغارستان ابتدا در گروه معترضان بود، اما روز پنجشنبه در تلاش برای کاهش قیمت مواد غذایی داخلی، به لغو این ممنوعیت رای داد. دولت صوفیه اعلام کرد که به کشاورزان غرامت خواهد پرداخت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار کرد: بلغارستان نمونه ای از همبستگی واقعی است.


منبع: فایننشال تایمز

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۳۳۳
کد خبر : ۶۷,۰۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید