به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درگیری اتحادیه اروپا و چین بر سر خودروهای الکتریکی

پایگاه خبری فولاد ایران- نمایشگاه بین المللی خودرو، بزرگترین نمایشگاه خودروی اروپا، معمولاً تحت سلطه برترین برندهای موتور احتراقی قاره، از جمله BMW، مرسدس بنز و پورشه است. در نمایشگاه اخیر مونیخ در هفته گذشته، توجه به خودروهای برقی متمرکز بود - بخشی که در آن صنعت خودروی اتحادیه اروپا به طرز تاسف باری از چین عقب افتاده است.
این بلوک مصمم است که اجازه ندهد تولید خودرو راه صنعت خورشیدی خود را که یک دهه پیش تحت تأثیر رقابت شدید واردات ارزان چینی قرار داشت، برود. روز چهارشنبه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از تحقیقات ضد یارانه‌ای در صنعت خودروهای الکتریکی چین خبر داد که نشان دهنده تشدید تنش‌ها با پکن است، زیرا این اتحادیه قصد دارد وابستگی خود به چین را کاهش دهد.
جای تعجب نیست که دولت چین به شدت به صنعت خودروهای الکتریکی خود یارانه پرداخت کرده است. از مواد خام تا تولید، چندین دهه است که زنجیره تامین را درگیر کرده است. این کشور به شیوه ای ضد رقابتی عمل کرده است و این عادلانه است که اتحادیه اروپا در مورد اقدامات چین تحقیق کند. اما، در نهایت، اقدامات تلافی جویانه به نفع آن نخواهد بود.
به گزارش
فولاد ایران، امنیت ملی ناشی از حضور چین در بازار خودروهای برقی اروپا در حال حاضر با تعرفه 10 درصدی مواجه است. در واقع، بروکسل در سال 2013 تعرفه‌هایی را بر پنل‌های خورشیدی چین اعمال کرد، اما پنج سال بعد آنها را لغو کرد، زیرا بدون آنها نمی‌توانست به اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر خود برسد.
تعرفه‌های بیشتر بر واردات چینی نیز، خودروسازان اروپایی را که سال‌هاست بر روی خودروهای برقی می گذرانند، دلسرد خواهد کرد. تولیدکنندگان آلمانی مدت‌هاست که مقاومت نشان می‌دهند، اتحادیه‌های کارگری و لابی‌های خودرو تمایلی به دور شدن از موتورهای احتراق داخلی ندارند - جایی که صنعت اروپا در آن توانمند است و همچنین نیروی کار بیشتری نیز دارند.
تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی نیز روابط را تیره‌تر خواهد کرد و خطر انتقام‌جویی از سوی پکن را در پی خواهد داشت که می‌تواند برای منافع اروپا مضر باشد. واردات ارزان از چین در طول بحران هزینه زندگی، به نفع اتحادیه اروپاست، به ویژه در حالی که تولید اروپایی کارآمدتر است.
تولیدکنندگان آلمانی به شدت به فروش در بازار چین متکی هستند و سازندگان اروپایی در حال حاضر باتری های ساخته شده توسط شرکت های چینی در اروپا یا چین را در زنجیره تامین خود ادغام می کنند.
اروپا همچنان نیاز به تسریع در توسعه مدل‌های EV و دانش فنی دارد تا اطمینان حاصل شود که بیش از حد به تولید چین وابسته نمی‌شود. در واقع، با توجه به سطوح احتمالی تقاضای خودروهای برقی، بازار به اندازه کافی بزرگ برای تولیدکنندگان داخلی وجود خواهد داشت، حتی اگر خودروهای برقی چینی به سیل خود ادامه دهند. واردات خودروهای برقی چینی تنها سهم کوچکی از بازار بلوک است، هرچند پیش‌بینی می‌شود تا 15 درصد افزایش یابد.
چین زمین بازی ناهمواری ایجاد کرده است، اما شکاف بین سازندگان خودروهای برقی اروپایی و چینی را نمی توان به طور کامل به اقدامات پکن نسبت داد. این بلوک باید جای پای خود را در خودروهای برقی افزایش دهد - بهبود مشوق‌های مالیاتی و ایجاد زیرساخت‌های شارژ می‌تواند کمک کند، اما توسل به حمایت گرایی راه حل نیست. صنایع همیشه در حال پیشرفت هستند و برای خودروسازان اکنون باتری است، نه موتور که ارزش افزوده را ارائه می دهد. اروپا این راه سخت را آموخته است. شاید فشارهای رقابتی بتواند به سازندگان آن کمک کند تا در نهایت جهش کنند.


منبع: فایننشال تایمز

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴
تعداد بازدید : ۴۳۹
کد خبر : ۶۷,۰۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید