به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ممنوعیت صادرات گازوئیل روسیه، آخرین تلاش این کشور برای آسیب به اروپا

پایگاه خبری فولاد ایران- تصمیم روسیه برای ممنوعیت صادرات گازوئیل به اروپا در زمان بدی برای اروپا تصویب شد. اتحادیه اروپا واردات سوخت از طریق دریا از روسیه را در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل تهاجم گسترده روسیه به اوکراین متوقف کرد. اما اتحادیه اروپا همچنان به جریان ثابت گازوئیل روسیه به بازارهای جهانی نیاز دارد تا قیمت ها را ثابت نگه دارد.
به گزارش فولاد ایران، دولت روسیه روز پنجشنبه این محدودیت ها را - که در مورد بنزین نیز اعمال می شود - اعلام کرد و گفت که هدف آنها تثبیت قیمت سوخت داخلی است. رویترز روز جمعه به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داد که محدودیت ها تا زمانی که دولت لازم بداند پابرجا خواهد ماند.
گازوئیل نیروی کار اقتصادی اروپا است که اکثر کامیون هایی را که کالاها و مواد خام را در سراسر قاره حمل می کنند، تامین می کند. همچنین در برخی کشورها این سوخت گرمایشی کلیدی است و زمستان نزدیک است.
اقدامات مسکو تهدید اقتصادی گسترده تری را نیز به همراه دارد - افزایش احتمالی تورم. قیمت انرژی در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است، زیرا روسیه و عربستان سعودی قول داده اند که عرضه نفت خام را تا پایان سال محدود کنند.
بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، روسیه بزرگترین صادرکننده گازوئیل در جهان است و بیش از 13 درصد از عرضه جهانی را در سال جاری به خود اختصاص داده است.
از زمان اجرای ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا در ژانویه، مسکو خریداران جدیدی برای بشکه های خود در آمریکای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا پیدا کرده است. تحلیلگران هشدار می‌دهند که کاهش عرضه می‌تواند رقابت جهانی برای سوخت را در ماه‌های آینده افزایش دهد و قیمت‌ها را در همه جا، از جمله در اروپا، افزایش دهد.
داده‌های ریستاد انرژی نشان می‌دهد که قیمت عمده‌فروشی گازوئیل اروپا در روز پنجشنبه به دنبال اعلام محدودیت‌های صادراتی روسیه، 5 درصد افزایش یافت و در 1020 دلار در هر تن بسته شد. قیمت ها تا بعدازظهر جمعه به حدود 990 دلار کاهش یافت که هنوز بالاتر از سطح قبل از انتشار این خبر بود.
با این حال، این مشتریان جدید روسیه در خارج از اروپا هستند که بیش از همه از این ممنوعیت آسیب خواهند دید.
برخی تحلیلگران می گویند که این اقدام ممکن است آخرین نمونه از سلاح مسکو به صادرات انرژی خود در تلافی تحریم های غرب باشد.
هنینگ گلایستاین، مدیر گروه اوراسیا، خاطرنشان می کند که محدودیت های صادراتی «تقریباً دقیقاً» قبل از فصل گرمایش اروپا آمده است. او گفت: «تعجبی نیست که روسیه با نزدیک شدن به فصل زمستان تلاش دیگری برای تحمیل درد اقتصادی به غرب انجام می دهد.»
با این حال، گلایستاین انتظار دارد که آسیب به اروپا «بسیار محدودتر» از آسیبی باشد که در اثر کاهش صادرات گاز طبیعی مسکو در سال گذشته به آن وارد شد.
او گفت: «با توجه به اینکه اروپا یک سال و نیم فرصت دارد تا خود را با تهدیدات روسیه و کاهش عرضه تطبیق دهد، خطر کمبود انرژی در زمستان امسال بسیار کم است.»
اما افزایش قیمت گازوئیل همزمان با افزایش قیمت نفت خام است و این نگرانی را افزایش می دهد که تورم ممکن است دوباره در اروپا و ایالات متحده افزایش یابد.
قیمت نفت خام برنت، معیار جهانی، از پایین ترین سطح خود در اواخر ژوئن، عمدتاً به دلیل کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه، 30 درصد افزایش یافته است.


منبع: CNN

۳ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۳۷۲
کد خبر : ۶۷,۱۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید