به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قمار نفتی عربستان سعودی به نتیجه رسید!

پایگاه خبری فولاد ایران- زمانی که در ماه ژوئیه عربستان سعودی کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را اعلام کرد، تاجران آن را متوقف کردند. قیمت ها تغییری نکرد و همه درگیر تقاضا در چین و ایالات متحده بودند. سه ماه بعد، اوضاع بسیار متفاوت به نظر می رسد. سعودی ها و روس ها کاهش سه ماهه مشترک خود را تمدید کردند. پیش بینی ها توجه خود را به سمت عرضه معطوف کردند. همانطور که مشخص شد، عرضه به دلیل تقاضای شدید کم بود، که فقط عدم تعادل را تشدید کرد.
خیلی ها می توانستند این را پیش بینی کنند. زیرا، اول اینکه هم عربستان سعودی و هم روسیه به قیمت های بالاتر نفت نیاز داشتند. دوم، برخلاف دفعات قبلی که اوپک پلاس تولید را کاهش داد تا قیمت‌ها را افزایش دهد، خطر واکنش شیل آمریکا با افزایش تولید بود. اما شیل ایالات متحده از رویکرد جدید و منضبط تر خود برای رشد تولید لذت می برد و به جای عجله برای افزودن دکل های حفاری هر بار که WTI یک دلار افزایش می یابد، آن را به آرامی پیش می برد.
به گزارش فولاد ایران، نظرسنجی انرژی فدرال رزرو دالاس این هفته نشان داد که در این مورد خاص، یک دلیل دیگر وجود دارد که هیچ‌کس برای افزایش دکل‌ها عجله نمی‌کند. حفاری‌های ایالات متحده همچنان با تورم هزینه‌های قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کنند و انتظار می رود این تورم در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.
بنابراین، با افزایش چالش اصلی شیل ایالات متحده و پر کردن شکاف باقی مانده از 1.3 میلیون بشکه در روز، عربستان و روسیه اساساً شرط مطمئنی داشتند.
بر اساس تحلیل Energy Aspects به نقل از وال استریت ژورنال، درآمد نفتی عربستان سعودی در این سه ماهه می تواند 30 میلیون دلار در روز بیشتر از سه ماهه گذشته باشد. این افزایش 5.7 درصدی نسبت به سه ماهه دوم یا 2.6 میلیارد دلار اضافی است.
در این گزارش همچنین آمده است: روسیه ممکن است شاهد افزایش 2.8 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی در این دوره باشد. رویترز به طور جداگانه محاسبه کرد که درآمد نفت و گاز روسیه در ماه سپتامبر به تنهایی می تواند به 7.6 میلیارد دلار برسد که 14 درصد بیشتر از درآمد ماه اوت است.
دو هفته گذشته شاهد دو به روز رسانی آژانس بین المللی انرژی در مورد تقاضای نفت بودیم. اولی، تیزری برای چشم انداز انرژی جهانی آن، می گوید که تقاضای نفت قبل از سال 2030 به اوج خود می رسد. تقاضای گاز و زغال سنگ نیز به اوج خود می رسد و سرنوشت آنها با جایگزینی آنها، بادی، خورشیدی و EV ها نوشته شده است.
اما پیش‌بینی اوج تقاضا برای نفت و گفتن اینکه باید به اوج برسد، برای کاهش قیمت کافی نیست. شما باید قیمت نفت خام را بین 100 تا 110 دلار در هر بشکه ببینید و قیمت بنزین به 4.00 تا 4.25 دلار در هر گالن افزایش یابد تا مصرف کننده عادات رانندگی خود را تغییر دهد و منجر به از بین رفتن تقاضا شود.
همچنین انتظار می‌رود که با شروع فصل جشن در ماه‌های پایانی سال و همچنین در سال آینده، بدون توجه به اینکه قیمت‌ها به کجا می‌روند، افزایش بیشتری پیدا کند.
ممکن است سعودی ها و روس ها با کاهش های خود ریسک کرده باشند، اما این یک ریسک سنجیده و متوسط بود. انعطاف‌پذیری تقاضای نفت همچنان موفقیت چنین حرکت‌هایی را تضمین می‌کند، تنها سوالی که واقعاً مهم است این است که در چه مقطعی تقاضا به دلیل قیمت‌های بالا کاهش می‌یابد؟


منبع: Oilprice

۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۳۴۸
کد خبر : ۶۷,۲۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید