به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش قیمت نفت ثبات اقتصادی امریکا را تهدید می کند

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، پس از سقوط به زیر 70 دلار در هر بشکه در اوایل تابستان، به طور پیوسته افزایش یافته است. هفته گذشته، قیمت برای اولین بار در یک سال گذشته از 90 دلار در هر بشکه عبور کرد و هیچ نشانه ای مبنی بر کند شدن این افزایش وجود ندارد.
افزایش بیشتر قیمت، به ویژه برای هزینه های بنزین و حمل و نقل، بر مصرف کنندگان تأثیر منفی می گذارد. در حالی که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به مهار تورم کمک کرده است، عواملی مانند پویایی عرضه نفت خارج از کنترل آنها است. افزایش قیمت نفت، تلاش های فدرال رزرو برای مهندسی فرود نرم برای اقتصاد را در معرض خطر قرار می دهد.
به گزارش فولاد ایران، قبل از همه‌گیری کووید-19، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) بیشتر از یک سال بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. هنگامی که همه‌گیری در اوایل سال 2020 شروع شد، در خانه ماندن باعث کاهش تقاضای نفت و سقوط قیمت‌ها شد.
تولید نفت آمریکا در واکنش به این اقدام 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. اما تقاضا سریعتر از حد انتظار بازگشت و در حالی که عرضه با تاخیر مواجه شد. این عدم تعادل باعث افزایش قیمت نفت شد که تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.
تهاجم روسیه به اوکراین کاهش دهنده تدارکات  
بسیاری از کشورها واردات نفت روسیه را پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 ممنوع کردند. حذف این منبع عرضه بازارها را تحت فشار قرار داد و نفت را به بیش از 100 دلار در هر بشکه در بهار/تابستان 2022 رساند.
ایالات متحده با آزادسازی مقدار بی سابقه نفت از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) واکنش نشان داد و به طور موقت عرضه را افزایش داد. از آغاز تهاجم روسیه تا کنون، 235 میلیون بشکه نفت - که 40 درصد از سطح قبل از حمله را نشان می دهد - از SPR آزاد شده است.
این بدون شک به کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار در بشکه کمک کرد، زیرا به افزایش عرضه در بازار منجر شد. قیمت متعاقباً تا اواخر بهار 2023 به زیر 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت.
اما انتشار SPR یک حرکت مخاطره آمیز بود، زیرا اوپک می توانست به سادگی تولید را کاهش دهد تا افزایش عرضه از SPR را جبران کند. این دقیقاً همان کاری است که آنها انجام دادند.
کاهش تولید اوپک پلاس بازارها را دوباره سفت کرد
در حالی که انتشار SPR به کاهش قیمت ها کمک کرد، اوپک پلاس با کاهش تولید واکنش نشان داد تا جبران شود. روسیه و عربستان سعودی تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دادند و به آرامی دوباره عرضه را کم کردند.
تصمیم اخیر آنها برای تمدید کاهش تا سال 2023 بازارها را شگفت زده کرد و قیمت ها را افزایش داد.
کشورهای عمده صادرکننده نفت همیشه آنچه را که به نفع آنهاست انجام خواهند داد، و این معمولاً شامل بالا بردن قیمت نفت تا حد ممکن بدون ایجاد رکود جهانی است.
تمدید کاهش تولید یک سیگنال صعودی برای نفت بود و دلالان بیشتری را وارد ترکیب کرد. علاوه بر این، سیل ویرانگر در لیبی - یکی از 20 تولیدکننده برتر نفت در جهان - مانع از صادرات نفت به بازارهای جهانی شده است.
بادهای مخالف
در سمت عرضه، تولید ایالات متحده همچنان در حال افزایش است و تقریباً به طور قطع رکورد جدیدی را در سال جاری ثبت خواهد کرد. اما این برای جلوتر ماندن از افزایش تقاضای جهانی در ترکیب با کاهش تولید اوپک پلاس کافی نبوده است.
باد مخالف دیگر این است که ما در حال رفتن به فصل تقاضای کمتر در ایالات متحده هستیم که در ترکیب با افزایش تولید ایالات متحده، احتمالاً بازار ایالات متحده را به خوبی عرضه خواهد کرد. این باید افزایش قیمت در ایالات متحده را کاهش دهد، اما قیمت نفت خام برنت - که بیشتر نماینده بازار جهانی نفت خام است - احتمالاً سریعتر افزایش می یابد.
گزینه های محدود برای رام کردن قیمت ها
با توجه به کاهش شدید SPR پس از انتشار رکورد، دولت بایدن گزینه های محدودی برای واکنش به افزایش بیشتر قیمت نفت دارد.
اگر روسیه و عربستان سعودی خواهان افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه هستند - که به پرزیدنت بایدن در آستانه سال انتخابات آسیب برساند - آنها قدرت انجام این کار را دارند. با توجه به ترجیح احتمالی آنها برای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، انتظار دارم آنها از این قدرت استفاده کنند.
نتیجه
به طور خلاصه، کاهش عرضه اوپک پلاس عامل اصلی شتاب‌دهنده افزایش مجدد قیمت نفت به نزدیک 100 دلار در هر بشکه است. بدون تغییر در موضع آنها، نفت ممکن است به رشد خود ادامه دهد و چالش هایی را برای کنترل تورم و ثبات اقتصادی در حالی که ایالات متحده به سمت سال انتخابات ریاست جمهوری پیش می رود، ایجاد کند.


منبع: Oilprice

۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۳۵۹
کد خبر : ۶۷,۲۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید