به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اوپک برخلاف دیگران، چشم انداز بلندمدت تقاضای نفت را افزایش داد

پایگاه خبری فولاد ایران- اوپک روز دوشنبه پیش بینی های میان مدت و بلندمدت خود را برای تقاضای جهانی نفت افزایش داد. این گروه تولیدکننده نفت گفت که اگر بخواهد با این روند صعودی مواجه شود، بخش نفت خام به 14 تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، حتی در بحبوحه گسترش سریع فناوری های انرژی های تجدیدپذیر.
پیش‌بینی بلندمدت اوپک برای تقاضای جهانی نفت با پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، نظارت بر انرژی در جهان، متفاوت است. اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، هر دو نام‌های بزرگ در صنعت انرژی، در حال حاضر درگیر جنگ لفظی بر سر اوج تقاضا برای نفت هستند.
اوپک در چشم انداز جهانی نفت در سال 2023 اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی تا سال 2045 به 116 میلیون بشکه در روز برسد که از 99.6 میلیون بشکه در روز در سال 2022 و تقریباً 6 میلیون بشکه بیشتر از آنچه در گزارش سال گذشته پیش بینی کرده بود، بیشتر است.
اوپک تصریح کرد که پتانسیل این جهش حتی بالاتر نیز وجود دارد. این رشد احتمالاً توسط هند، چین، سایر کشورهای آسیایی، آفریقا و خاورمیانه تقویت می شود.
به گزارش فولاد ایران، اوپک اعلام کرد که برای برآورده شدن پیش‌بینی بلندمدت تقاضای نفت به سرمایه‌گذاری 14 تریلیون دلاری یا حدود 610 میلیارد دلاری در بخش نفت در سال نیاز است. اوپک اعلام کرد که در میان مدت، تقاضای جهانی نفت احتمالاً به سطح 110.2 میلیون بشکه در روز در سال 2028 خواهد رسید که نشان دهنده جهش 10.6 میلیون بشکه ای در روز در مقایسه با سطح 2022 است.
پیش‌بینی‌های اوپک با پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی که ماه گذشته اعلام کرد جهان اکنون در «آغاز پایان» عصر سوخت‌های فسیلی قرار دارد، کاملاً در تضاد است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در مقاله‌ای که در فایننشال تایمز منتشر شد، برای اولین بار گفت که تقاضا برای زغال‌سنگ، نفت و گاز تا قبل از سال 2030 به اوج خود می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که مصرف سوخت فسیلی با اعمال سیاست‌های اقلیمی کاهش یابد.
اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در رویکرد خود به کربن‌زدایی جهانی اختلاف نظر دارند. آژانس بین‌المللی انرژی بارها گفته است که مسیر رسیدن به انتشار صفر مستلزم کاهش شدید استفاده از نفت، گاز و زغال‌سنگ است و در گزارشی تاریخی در سال 2021 هشدار داد که اگر جهان بخواهد گرمایش جهانی را مهار کند، جایی برای پروژه‌های جدید سوخت فسیلی وجود ندارد.


منبع: CNBC

۱۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۴۴۰
کد خبر : ۶۷,۳۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید