به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چگونه می توان رقابت پذیری اروپا را در اقتصاد جدید جهانی افزایش داد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- چراغ‌های بروکسل مدتی است که قرمز چشمک می‌زنند. رشد اقتصادی اروپا برای چندین دهه از ایالات متحده عقب تر بوده است و در رشد بهره وری از همتایان خود عقب افتاده است.  اتحادیه اروپا امروز 18 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در مقایسه با 27 درصد در سال 1995 تشکیل می دهد. سهم آن از ارزش صنعتی جهانی نیز از 27 به 16 درصد در مدت مشابه کاهش یافته است.  
چهار حوزه وجود دارد که باید برای سیاستگذاران به عنوان نقاط اهرمی بالقوه برای معکوس کردن افت نسبی اروپا برجسته شود، که همگی محرک های تاریخی بهره وری هستند: فناوری، انرژی، سرمایه و مهارت به عنوان پایه مشترک در هر سه حوزه.
سرمایه گذاری در فناوری و مهارت
در حالی که اروپا خانه برخی از قدرتمندترین کامپیوترهای جهان، از جمله LUMI در فنلاند و لئوناردو در ایتالیا است، این منطقه هنوز هم کمترین سهم را از 500 کامپیوتر برتر جهان دارد. با این حال، همه چیز می تواند به سرعت در مسابقه محاسباتی تغییر کند زیرا سرمایه گذاری های هدفمند نتیجه می دهد.
تعداد نسبی فارغ التحصیلان STEM، از جمله علوم کامپیوتر، مهندسان و متخصصان تخصصی هوش مصنوعی می تواند به این قاره در سنجش سطح آمادگی مهارتی کمک کند.
سرمایه‌گذاری اروپا در هوش مصنوعی نیز از سایر مناطق عقب‌تر است، حتی در مورد هزینه‌های اختصاصی دولت‌ها. به نسبت تولید ناخالص داخلی، عربستان سعودی پیشتاز جهانی است. در اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند لوکزامبورگ و اسلوونی هستند که بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری عمومی را به هوش مصنوعی اختصاص می دهند و پس از آن آلمان، فرانسه و ایتالیا قرار دارند.
در عین حال، اتحادیه اروپا بر اساس یک رویکرد مبتنی بر ریسک با هدف محدود کردن آسیب به شهروندان و با هدف تقویت همسویی بین‌المللی بر روی مقررات هوش مصنوعی پیشرو است، که به ایجاد زمینه بازی یکنواخت‌تر جهانی برای توسعه هوش مصنوعی کمک می‌کند.
پیشبرد انتقال انرژی
بحران قیمت انرژی در سال گذشته برای همه - از خانواده‌ها در آلمان گرفته تا کارخانه‌های شیشه در ایتالیا و کارخانه‌های فولاد در سوئد - روشن کرد که بازار انرژی اروپا چقدر آسیب‌پذیر است. همچنین مشخص شد که بدون عرضه پایدار و رقابتی انرژی، جایی برای رقابت اروپا وجود ندارد. در حالی که قیمت ها از آن زمان کاهش یافته است، قیمت برق در آلمان تا سه برابر بیشتر از ایالات متحده و دو برابر قیمت در فرانسه و لهستان است.
در دهه 1900، دهه‌ها طول می‌کشید تا راه‌حل‌های انرژی به جذب قابل توجهی در بازار دست یابند. امروزه راه حل های جدید می توانند در عرض دو سال وارد بازار شوند و سرعت تغییرات بالاست. برای مثال، در حالی که باد فراساحلی اروپا صنعت جهانی را شروع کرد، آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید فعلی و برنامه‌ریزی شده فن‌آوری‌های بادی، خورشیدی و باتری در اروپا به طور قابل‌توجهی از چین عقب‌تر است. بر اساس شاخص انتقال انرژی، چین در زیرساخت‌های فیزیکی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی پیشتاز است.
در مورد الکترولیزها و پمپ های حرارتی، اروپا همچنان در صدر قرار دارد و سازندگان الکترولیز اروپایی متعهد شده اند که تولید خود را تا سال 2025 ده برابر افزایش دهند تا به تامین هیدروژن پاک کمک کنند. با این حال، مسائل زنجیره ارزش مرتبط با مقررات جدید در مورد قابلیت ردیابی، دسترسی به مواد ورودی را دشوارتر می کند و سؤالات در مورد میزان تأمین مالی عمومی موجود در اروپا پیشرفت را به خطر می اندازد.
به گزارش فولاد ایران، هدف اتحادیه اروپا از طریق مشارکت های استراتژیک تامین مواد خام حیاتی مورد نیاز، کمک به توسعه زیرساخت های حیاتی در کشورهای در حال توسعه و همکاری در زمینه تحقیق و نوآوری است. با این حال، پیشرفت در تضمین مشارکت های جدید کند بوده و بحث ها گاهی پیچیده بوده است.
تلاش‌های اضافی برای ارائه توافق‌های دوجانبه سودمند باید در اولویت قرار گیرد تا مشارکت‌های پایدار ایجاد شود.
تامین مالی برای کربن زدایی از طریق مکانیسم‌هایی مانند قرارداد سبز اروپا به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است، اما یافتن راه‌هایی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های خصوصی که در فناوری‌های آب و هوایی در حال ظهور جریان دارند، معمای مهم دیگری است که باید حل شود.
اروپا ظرفیت شگفت انگیزی برای مقابله با بحران های فوری و خروج قوی تر از خود نشان داده است. نحوه برخورد اروپا با این دوره از تغییرات ساختاری در اقتصاد جهانی تعیین می‌کند که آیا اروپا می‌تواند خود را در جهان حفظ کند یا خیر. و همینطور رقابت اقتصادی و تضمین اینکه اروپایی ها می توانند از زندگی مرفه، سازنده و خلاق تا نسل های آینده برخوردار شوند.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۲۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۳۱۳
کد خبر : ۶۷,۷۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید