به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هشدار آژانس بین المللی انرژی در مورد کافی نبودن سرمایه گذاری های سبز

پایگاه خبری فولاد ایران - آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت و گاز باید تا سال 2030 حدود نیمی از سرمایه‌گذاری سالانه خود را در پروژه‌های انرژی پاک صرف کنند تا با اهداف جهانی آب و هوا همسو شوند.
به گفته آژانس بین المللی انرژی، تولیدکنندگان نفت و گاز تنها 1 درصد از سرمایه گذاری انرژی سبز جهانی را تشکیل می دهند و سال گذشته 2.5 درصد یا 20 میلیارد دلار از سرمایه خود را به این بخش اختصاص دادند، به این معنی که آنها باید تا سال 2030 یک تغییر استراتژیک عظیم را انجام دهند.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، با اشاره به کنفرانس بین‌المللی آب و هوا که از 30 نوامبر آغاز می‌شود، گفت: «صنعت نفت و گاز از نظر اجتماعی و زیست محیطی مسئول است.»
آژانس بین المللی انرژی پس از تحریم نفتی اعراب در سال 1973 برای مشاوره در مورد امنیت انرژی با اعضایی از کشورهای OECD از جمله ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن تأسیس شد. در جدیدترین گزارش آن آمده است که تولیدکنندگان نفت و گاز اگر بخواهند با توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال 2019 همسو شوند، باید نیمی از بودجه سرمایه سالانه خود را تا سال 2030 به پروژه های انرژی پاک اختصاص دهند که هدف آن محدود کردن گرمایش زمین به زیر 2 درجه سانتیگراد و در حالت ایده آل به 1.5 درجه سانتی گراد است.
چندین تولیدکننده نفت و گاز در دو سال گذشته، در بحبوحه افزایش قیمت نفت و گاز و نگرانی در مورد امنیت انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، از تعهدات انرژی پاک خودداری کردند.
بیرول گفت که شرکت‌های نفتی در سرمایه‌گذاری در انرژی پاک کند بوده‌اند، زیرا «نمی‌بینند که از این انرژی کسب درآمد خواهند کرد».
به گزارش فولاد ایران، آژانس بین المللی انرژی تخمین زد که بازده سرمایه به کار گرفته شده در صنعت نفت و گاز بین سال های 2010 تا 2022 بین 6 تا 9 درصد بوده است، در حالی که این میزان برای پروژه های انرژی پاک 6 درصد است. بیرول اضافه کرد که «شرکت‌ها باید این توهم را کنار بگذارند که مقادیر غیرقابل قبولی جذب کربن راه‌حل است، و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که سیاست‌های فعلی نیاز به جذب سالانه 32 میلیارد تن کربن تا سال 2050 دارد. این صنعت باید متعهد شود که واقعاً به جهان کمک کند تا نیازهای انرژی و اهداف آب و هوایی خود را برآورده کند.»


منبع: فایننشال تایمز

۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۳۱۸
کد خبر : ۶۷,۸۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید