به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مسیر متفاوت طلا و تورم

پایگاه خبری فولاد ایران - آخرین داده‌های تورم ایالات متحده، انتظارات بازار را تقویت کرده است که در سال پیش رو، با وجود بازار کار نسبتاً قوی، فدرال رزرو می‌تواند سیاست‌های پولی خود را کاهش دهد. در چنین سناریویی، منطقی است که سرمایه گذاران سهام و حتی اوراق قرضه را به طلا ترجیح دهند. اما از نظر تاریخی، طلای با بازده صفر تمایل به عملکرد بهتر در منحنی چرخه اقتصادی داشته است، چه در یک محیط رکودی با نرخ‌های بهره پایین و نزولی و عدم اطمینان بالا یا در محیطی از گرمای بیش از حد اقتصادی با تورم بالا و فزاینده.
با این حال، با نگاهی به سال آینده، حداقل سه عامل وجود دارد که می تواند به طلا کمک کند تا درخشش خود را حفظ کند، حتی اگر امید به فرود نرم محقق شود.
بانک‌های مرکزی اظهار می‌کنند که قصد دارند طلای بیشتری به ذخایر خود اضافه کنند، و به‌ویژه بانک مرکزی چین فضای لازم برای انجام این کار را دارد. علاوه بر این، کاهش اهرم‌زدایی مستمر دارایی در چین، که بر اقتصاد و دارایی‌های داخلی این کشور فشار وارد می‌کند، ممکن است خانوارهای چینی را به دنبال طلا به‌عنوان ذخیره‌ای ترجیحی برای ثروت نگه دارد. در نهایت، سرمایه گذاران به طور گسترده ممکن است بخواهند تخصیص طلا را به عنوان پوششی در برابر یک تقویم سیاسی غیرمعمول شلوغ که می تواند پس زمینه ژئوپلیتیکی نابسامان را تشدید کند، افزایش دهند.
در مورد بانک‌های مرکزی و طلا، مهم است که به یاد داشته باشیم که دارایی‌های ذخیره عمدتاً برای نقدینگی و ثبات انتخاب می‌شوند تا بازده. این یک دلیل کلیدی است که چرا بانک‌های مرکزی این همه اوراق قرضه دولتی آمریکا را در اختیار دارند. با این حال، سال های اخیر اولویت دیگری را برای بانک های مرکزی افزایش داده است: تنوع بخشی برای محافظت در برابر شوک های ژئوپلیتیکی.
الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، و سپس جنگ 2022 در اوکراین، منجر به افزایش تعداد تحریم های غرب علیه دارایی های روسیه، از جمله ذخایر بانک مرکزی این کشور شد. این امر باعث تمرکز مجدد بر تنوع ذخایر، به ویژه توسط روسیه و کشورهایی شد که با آن تجارت می کنند. آنها می خواستند ذخایر را از دارایی های دلار آمریکا و همچنین از دارایی های متحدان ایالات متحده که ممکن است تمایل به اجرای تحریم های مشابه داشته باشند، خارج کنند.
به گزارش فولاد ایران، در سال 2022، بانک‌های مرکزی بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، رکورد خرید 1136 تن طلا و 800 تن طلا در سه فصل اول سال 2023 را ثبت کردند. چین با خرید 181 تن در 9 ماهه منتهی به 30 سپتامبر، بزرگترین خریدار طلا برای ذخایر بانک مرکزی در سال جاری بوده است و مجموع دارایی های طلا را به 2192 تن رسانده است. در حالی که طلای ترکیه 26 درصد از کل ذخایر را تشکیل می دهد، ایالات متحده و آلمان حدود دو سوم کل ذخایر خارجی طلا را در اختیار دارند.
نظرسنجی شورای جهانی طلا که در ماه مه منتشر شد نشان داد که دو سوم بانک‌های مرکزی اقتصاد نوظهور و 39 درصد از بانک‌های مرکزی اقتصاد توسعه‌یافته انتظار دارند ذخایر طلای خود را طی پنج سال آینده افزایش دهند.
سال پیش رو در ده ها کشور انتخابات برگزار می شود. بیش از نیمی از جمعیت جهان در مورد رهبران خود تصمیم خواهند گرفت. نتایج این پتانسیل را دارد که باعث تغییر سیاست های شدید در کشورهای مهم، از جمله در ایالات متحده، تایوان و مکزیک شود. این آرا همچنین ممکن است عدم اطمینان ژئوپلیتیکی را تشدید کند، با پتانسیل کاهش انتظارات رشد و کشاندن امیدها به سمت یک جریان اقتصادی دوستدار طلا.


منبع: فایننشال تایمز

۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۲۵۳
کد خبر : ۶۷,۸۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید