به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا قیمت بنزین تقریبا هر سال بین اوت و نوامبر کاهش می یابد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت بنزین در مسیر کاهش است و زمزمه هایی می گویند که این موضوع سیاسی است. به هر حال، امریکا وارد سال انتخاباتی شده‌ و قیمت‌های پایین‌تر بنزین مطمئناً به انتخاب مجدد سیاستمداران کمک می‌کند.
اما این دلیل کاهش قیمت ها نیست. در حال حاضر، قیمت نفت در حال کاهش است و این قطعا تاثیرگذار است. قیمت پایه نفت تنها بزرگترین عاملی است که باعث افزایش قیمت بنزین می شود، اما یک عامل فصلی پشت تغییرات قیمت بنزین وجود دارد.
در واقع، قیمت بنزین تقریباً هر سال بین اوت و نوامبر کاهش می یابد. در حالی که بسیاری این تغییرات را به دستکاری بالقوه توسط منافع شخصی که به دنبال مزایای انتخاباتی هستند نسبت می دهند، توضیح واقعی دو جنبه دارد.
به گزارش فولاد ایران، از آنجایی که بنزین سریع تبخیر می شود و با توجه به سهم بخارات بنزین در آلایندگی هوا، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) به طور استراتژیک ترکیبات بنزین را به صورت فصلی تنظیم می کند تا چنین انتشاراتی را به حداقل برساند.
EPA این مقررات را از طریق محدودیت های فصلی در مورد چیزی به نام فشار بخار رید (RVP) به دست می آورد. مشخصات RVP وابسته به دما است، زیرا نرخ تبخیر در دماهای بالاتر افزایش می یابد. برای کاهش این نرخ‌های تبخیر، EPA به سطوح پایین‌تری RVP در طول تابستان نیاز دارد. در حالی که محدودیت‌های خاص RVP در ایالت‌ها متفاوت است، 7.8 پوند بر اینچ مربع (psi) یک حد معمول در بسیاری از ایالات متحده در طول تابستان است.
با فرا رسیدن ماه سپتامبر، مشخصات RVP به هوای سرد تغییر می‌کند با محدودیت‌های RVP تا 15 psi در برخی مکان‌ها ترکیب می‌شود. این انتقال به طور قابل توجهی بر هزینه های تولید بنزین، به ویژه در مورد گنجاندن بوتان تأثیر می گذارد.
بوتان، با RVP بالای 52 psi، می تواند در ترکیبات پاییز و زمستان با نرخ های بالاتری با بنزین مخلوط شود، زیرا فشار بخار کلی می تواند بالاتر باشد. بوتان مقرون به صرفه است زیرا اغلب با تخفیف 1 دلار به ازای هر گالن به نفت خام یا بنزین معامله می شود. در تابستان، محدودیت های سختگیرانه RVP، ترکیب مقادیر قابل توجهی بوتان را غیرعملی می کند. با این حال، با افزایش محدودیت ها در پاییز، مخلوط می تواند حاوی بوتان بیشتری باشد، که هزینه های تولید را کاهش می دهد و عرضه را افزایش می دهد.
دومین عامل مهم این است که این تغییر فصلی پس از فصل رانندگی تابستانی با تقاضای بالا اتفاق می‌افتد و افزایش عرضه و کاهش هزینه‌های تولید را با کاهش تقاضا هماهنگ می‌کند. این تلاقی تقریباً همیشه منجر به کاهش قیمت بنزین در پاییز می شود که به نفع مصرف کنندگان است.
گاهی اوقات عوامل خارجی مانند طوفان در خلیج مکزیک یا رویدادهای ژئوپلیتیکی وجود دارد که می تواند این روندهای فصلی را مختل کند. ما در سال 2019 شاهد بازگشت اقتصادی از همه‌گیری بودیم که الگوی عادی را مختل کرد، و حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 یکی از عواملی بود که به برهم زدن الگوی آن سال کمک کرد.
اما کاهش امسال نمونه ای از الگوی عادی کاهش قیمت بنزین در پاییز است، صرف نظر از اینکه سال انتخاباتی باشد یا خیر.
با این حال، زمانی که مشخصات RVP در ماه می کاهش می‌یابد، این طوفان عالی به پایان می‌رسد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و منابع را به موقع برای فصل رانندگی تابستان کاهش می‌دهد.


منبع: Oilprice

۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۲۹۱
کد خبر : ۶۷,۸۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید