به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 48 سال 2023

گزارش هفته 48 سال 2023
شماره 692

سنگ آهن
فولاد ایران: روند صعودی اخیر قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در بازار چین هفته گذشته متوقف شد و  از بالاتر از ۱۳۵ دلار هر تن به حدود 132 دلار هر تن سی اف آر چین رسید. در طول هفته قیمت کمتر از ۱۳۰ دلار هم شد.  ضرردهی واردات سنگ آهن و کاهش نقدینگی در بازار چین قیمت را نزولی کرده فعالیت بازار کم شد.

قراضه
 فولاد ایران: در هفته ای که گذشت بازارهای قراضه صعودی بودند. در بازار واردات قراضه ترکیه رشد قیمت 11 دلاری ثبت شده به 401 دلار هر تن سی اف آر رسید که بیشتر به دلیل افزایش خرید های این وقت از سال بود.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن با  ۱۱ دلار بهبود به ۳۴۵ دلار هر تن فوب رسید.
 متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز هفته گذشته میلادی با ۵ دلار بهبود ۳۸۵ دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.

بیلت
 فولاد ایران: هفته گذشته بیلت صادراتی فوب دریای سیاه با حدود ۳ دلار بهبود به ۴۹۸ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین قیمت بیلت از ۵۱۰ دلار هفته قبل به ۵۱۲ دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت. بیلت وارداتی به چین نیز ۴۵۹ دلار هر تن سی اف آر بود که رشد جزیی داشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت تنها ۱ دلار رشد داشته ۵۳۱ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: شمش همچنان تحت فشار بورس با چشم انداز ضعف تقاضا به روند نزولی ادامه داد.

مقاطع
 فولاد ایران: قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته با ۲ دلار رشد به ۵۵۲ دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز از ۵۵۶ دلار به ۵۵۳ دلار رسید.
قیمت میلگرد صادراتی ترکیه  نیز از ۵۸۲ دلار به حدود ۵۸۷ دلار هر تن فوب افزایش داشت.  در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی ۵۵۶ دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۸۳۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه با ثبات شنیده شد و در بازار داخلی اروپا نیز قیمت میلگرد ۱۰ یورو رشد داشته ۶۰۵ یورو هر تن درب کارخانه  ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران: قیمت میلگرد روند ثابتی داشت بازار با کمبود کالا روبرو شده چون تولید پایین آمده  و قیمت ثابت ماند. ادامه این روند می تواند باعث افزایش قیمت شود هر چند تقاضا همچنان ضعیف و در انتظار مانده.

تیرآهن
فولاد ایران: بازار تیرآهن مثل میلگرد به کف خود رسیده و به همین دلیل روند نزولی آن متوقف شد و قیمت روند افزایشی گرفت.

ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه با حدود ۷ دلار بهبود به ۵۹۰ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین در ۵۶۲ دلار  هر تن فوب ثبات نسبی داشت. در جنوب شرق آسیا آخرین قیمت ورق گرم بین ۵۵۷ تا ۵۷۸ دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۰ یورو افت داشته ۶۶۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم با ۵۰ دلار رشد ۱۰۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 355000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 356000 ریال رسید. بالاخره مقاومت فروشندگان به نتیجه رسید و روند قیمت ها بهبود یافت ولی تقاضا همچنان آرام است.

اکسین
فولاد ایران: بازار همچنان با تقاضای پایین روبروست ولی در مقابل افت قیمت مقاومت می کند.

سرد
فولاد ایران: با آرامش تقاضا قیمت کمی کاهش یافت مساله صادرات قیر در ماه های آینده بازار این کالا را روشن خواهد کرد.

گالوانیزه
فولاد ایران: رکود بازار تقاضا قیمت ورق گالوانیزه را کاهش داد.


تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: بازار جهانی با روند صعودی قیمت سنگ آهن، قراضه و شمش روبروست در حالیکه تقاضا جدی نیست، علت افزایش قیمت درخواست های پایان سال برای انبار سازی است و از نیمه دسامبر شرایط شاید به سه ماه قبل برگردد. دولت چین در برابر افزایش قیمت سنگ آهن جبهه گرفته و اجازه افزایش بیشتر از ۱۳۰ دلار را نداد. همه این نشانه ها دلیل فشار دولت ها در همه جای دنیا برای کنترل تورم است، به نظر نمی رسد در هفته های آینده تغییرات جدی در بازار دیده شود مگر هیجان ناشی از معاملات پایان سال که ملاک قضاوت قابل اعتنایی نیست.

بازار داخلی
فولاد ایران: هفته گذشته سه روز عملاً به علت نمایشگاه متافو تعطیل بود. نقش پر رنگ غرفه های صرافی و چینی ها معنا دار بود در حالیکه مدیران اصلی بیشتر غایب بودند. به همین دلیل سه روز اول بازار نیمه تعطیل بود. روز دوشنبه شایع شد که عوارض صادراتی مواد معدنی برگشته است و عطف به ماسبق هم می شود. با این صحبت بازار به کما رفت ولی چهارشنبه صحبت هایی در رد این قضیه پخش شد. در هرحال با توجه به روند نزولی قیمت شمش در بورس، پایه قیمت آهن اسفنجی برای روز شنبه زیر 11000 تومان اعلام شد. بنابراین انتظار بازار کاهش قیمت شمش است ولی قیمت این کالا به کف خود رسیده اکثر تولید کنندگان میلگرد و شمش سهم عمده عرضه ها را سلف قرار داده اند. معنای آن عدم وجود موجودی است که ناشی از مشکل نقدینگی است. سال قبل هم همین شرایط تجربه شد تا آنجا که بورس دست از سر روند نزولی قیمت ها برداشت. در هر حال کارخانه ها برای فرار از شرایط فعلی دست به کار شده اند مثل پاداش و جریمه برای گندله یا انبارداری کالا ولی این شرایط هم نمی تواند مشکل عقب نشینی تقاضا را حل کند. بازار باید به اطمینان برسد و برای این کار زیاد زمان وجود ندارد، عرضه های تقریباً کم اعتبار اسنادی میلگرد همراه با تحویل هفتاد درصد محصول به صورت سلف برای بازار معنا دارد. ماه هاست کارخانه ها خالی فروشی می کنند ولی ظاهراً کفگیر به ته دیگ خورده. این روند یک هشدار است هر چند دولت به دنبال کاهش تورم است. ولی نزدیک شدن تورم به نرخ بهره نشانه رکود است و اگر دولت گره را بازنکند باید انتظار بحران اقتصادی را داشت.

پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز
۱۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۶۷,۸۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید