به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رونق نفت فراساحلی آمریکای جنوبی سلطه اوپک را به چالش خواهد کشید

پایگاه خبری فولاد ایران- در آب‌های سرزمین گویان، پس از اکتشافات نفتی در کلاس جهانی توسط اکسون، تخمین زده می شود که مستعمره سابق بریتانیا با بیش از 800000 نفر حداقل 11 میلیارد بشکه منابع نفتی قابل استحصال دارد. این اکتشافات نه تنها توجه بزرگان انرژی، به ویژه اکسون، شورون و توتال انرژی را به خود جلب کرد، بلکه خبر از عصر جدیدی برای نفت در آمریکای جنوبی داد. این تحولات همراه با تلاش برزیل برای تبدیل شدن به چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان، آمریکای جنوبی را بار دیگر در آستانه تبدیل شدن به یک منطقه پیشرو در تولید نفت و به چالش کشیدن سلطه اوپک قرار می دهد.
به گزارش فولاد ایران، پس از دو دهه تولید چشمگیر بخش هیدروکربن ونزوئلا، این رونق عظیم نفتی گویان است که هر روز بزرگتر می شود، توجه هات را به خود جلب کرده و تولید نفت آمریکای جنوبی را بالاتر می برد. تنها در عرض پنج سال، گویان از اولین کشف به اولین نفت رسید. این یک بازه زمانی فوق‌العاده کوتاه است که در بخش انرژی جهانی بی‌سابقه است، جایی که می‌تواند یک دهه یا بیشتر طول بکشد تا اکتشافات نفتی در کلاس جهانی میلیارد دلاری توسعه یابد و به تولید برسد. گویان اکنون یک تولیدکننده بزرگ نفت در منطقه است و در پایان سپتامبر 2023 به طور متوسط 350000 بشکه در روز تولید می‌کند و تحلیلگران صنعت آن را هیجان‌انگیزترین بازی نفتی مرزی جهان توصیف می‌کنند.
تحلیلگران صنعت تخمین می زنند گویان تا سال 2027 حداقل 1.2 میلیون بشکه تولید خواهد کرد که بر اساس داده های تولید سال 2022، این کشور کوچک آمریکای جنوبی را به عنوان شانزدهمین تولیدکننده بزرگ جهان، بالاتر از الجزایر، عضو اوپک، رتبه بندی می کند. افزایش تولید نفت گویان، که تحلیلگران انتظار دارند در سال 2035 به اوج خود در حدود دو میلیون بشکه در روز برسد، توانایی اوپک برای کنترل قیمت های جهانی نفت را کاهش خواهد داد.
دولت فدرال در برازیلیا قصد دارد تا سال 2029 به سرعت تولید نفت خود را به 5.4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اگر این هدف عالی محقق شود، بر اساس داده های تولید جهانی در سال 2022، برزیل چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از کانادا و قبل از روسیه خواهد شد.
گمانه زنی های قابل توجهی در میان تحلیلگران وجود دارد مبنی بر اینکه هدف جاه طلبانه برازیلیا ممکن است دست نیافتنی باشد. برای دستیابی به چنین هدف بلندپروازانه ای، دولت برزیل، در پایتخت برازیلیا، برنامه اکتشاف و تولید Potencializa را راه اندازی کرد. این یک صفحه کلیدی در استراتژی وزارت معادن و انرژی برزیل برای تبدیل این کشور به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان با تشویق سرمایه گذاری در حوضه های نفتی مرزی، بالغ و حاشیه ای است.
شرکت ملی نفت پتروبراس برزیل در برنامه استراتژیک 2023 تا 2027 خود متعهد به سرمایه‌گذاری 78 میلیارد دلاری در این دوره است که 83 درصد آن برای عملیات بالادستی در نظر گرفته شده است که نزدیک به 65 میلیارد دلار برای فعالیت‌های اکتشاف و تولید هزینه خواهد شد.
تا پایان این دهه، تخمین زده می‌شود که گویان و برزیل مجموعاً نزدیک به سه میلیون بشکه در روز به تولید نفت اضافه کنند که به طور قابل توجهی تولید نفت آمریکای جنوبی را افزایش خواهد داد. این یک بار دیگر این قاره را به یک تولید کننده نفت پیشرو در جهان تبدیل می کند که توجه قابل توجهی را از نفت بزرگ به خود جلب می کند. تولید منطقه ای به دلیل تصمیم واشنگتن برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا و همچنین افزایش تولید ناشی از رونق عظیم هیدروکربنی غیر متعارف آرژانتین، که تولید در مارس 2023 به بالاترین حد خود رسید، بیشتر خواهد شد. این تحولات نقش مسلط اوپک را به عنوان قیمت جهانی به چالش خواهد کشید. این سازنده ضمن تقویت عرضه نزدیک به پالایشگاه های ایالات متحده، نیاز به واردات نفت از اوپک را کاهش می دهد. این امر قرار گرفتن واشنگتن در معرض خطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و اتکا به عربستان سعودی را کاهش می دهد، جایی که ریاض رویکرد همکاری کمتری برای نیازهای انرژی ایالات متحده در پیش گرفته است.


منبع: Oilprice

۱۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۳۵۴
کد خبر : ۶۷,۹۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید