به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فشار بر بانک‌های مرکزی با کاهش نرخ تورم

پایگاه خبری فولاد ایران- بانک‌های مرکزی متهم به واکنش بسیار آهسته به نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد بحران تورم در حال از بین رفتن است. برخی از سیاست‌گذاران هشدار می‌دهند که انتظار بیش از حد برای کاهش هزینه‌های استقراض، می‌تواند به اقتصادهای در حال تضعیف آسیب بزنند.
به گزارش فولاد ایران، بانک مرکزی اروپا این هفته پس از کاهش تورم منطقه یورو به 2.4 درصد که پایین ترین سطح آن از ژوئیه 2021 است، در خط مقدم این بحث قرار گرفت. بحث‌های مشابهی در ایالات متحده و بریتانیا در جریان است، حتی اگر نرخ تورم اصلی در آنجا هنوز به این سطح پایین نزول نکرده است.
سرمایه گذاران به سومین ماه متوالی داده های تورم کمتر از پیش بینی شده منطقه یورو در این هفته واکنش نشان دادند و شرط های خود را در مورد اینکه بانک مرکزی اروپا چقدر زود شروع به کاهش نرخ های بهره خواهد کرد، عنوان کردند. بسیاری از اقتصاددانان اکنون انتظار دارند این اتفاق در نیمه اول سال آینده رخ دهد.
دیرک شوماخر، اقتصاددان سابق بانک مرکزی اروپا، گفت که تورم منطقه یورو تا بهار آینده به 2 درصد خواهد رسید. او پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش خواهد داد و سپس در هر جلسه در سال آینده با کاهش یک چهارم واحدی این روند را ادامه خواهد داد.
فابیو پانتا، رئیس جدید بانک مرکزی ایتالیا، که ماه گذشته از بانک مرکزی اروپا به آن پیوست، این هفته اشاره کرد که ممکن است به زودی نرخ‌ها کاهش یابد تا از آسیب‌های غیرضروری به فعالیت‌های اقتصادی و خطرات برای ثبات مالی جلوگیری شود. بازارهای اوراق قرضه دولتی پس از اظهارات فرانسوا ویلروی دو گالهو، فرماندار بانک دو فرانس، افزایش یافتند و سرمایه گذاران بر امید بر کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در چند ماه اول سال آینده افزودند.
اما سایر تعیین کنندگان نرخ در حال عقب نشینی هستند. یواخیم ناگل، رئیس بانک مرکزی آلمان، گفت که کاهش تورم در این هفته برای رد احتمال افزایش هزینه‌های استقراض کافی نیست. او همچنین هشدار داد که «خیلی زود است که حتی به کاهش احتمالی نرخ‌های بهره کلیدی فکر کنیم». این استدلال از سوی OECD حمایت شد، زیرا کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد، استدلال کرد که بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس تا سال 2025 در موقعیتی قرار نخواهند داشت که هزینه های استقراض را با توجه به تورم مستمر ناشی از فشار دستمزدها کاهش دهند. بانک‌های مرکزی همچنین به خوبی می‌دانند که پس‌زمینه کاهش تقاضا، افزایش بیکاری و ادامه درد برای دارندگان وام مسکن فشار سیاسی را برای کاهش نرخ‌ها افزایش می‌دهد. این امر به ویژه با توجه به اینکه بریتانیا در آستانه یک سال انتخاباتی محتمل است، صادق است.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این هفته هشدار داد که تورم منطقه یورو احتمالاً در ماه دسامبر دوباره افزایش خواهد یافت، زیرا یارانه های دولت که قیمت انرژی را پایین نگه داشته است، حذف شده است. در منطقه یورو، بسیاری از بحث ها در حال حاضر به تورم اصلی بستگی دارد که قیمت های نوسان انرژی و مواد غذایی را از بین می برد. اما برخی دیگر به عوامل یکباره که باعث کاهش تورم می شود - مانند کاهش قیمت بسته های تعطیلات - اشاره می کنند و می گویند رشد سریع دستمزدها آن را تا سال آینده بالا نگه می دارد.


منبع: فایننشال تایمز

۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۲۷۹
کد خبر : ۶۷,۹۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید