به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عربستان سعودی نمی خواهد اجلاس آب و هوایی دبی روی نفت و گاز تمرکز کند

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته چندین نفر از افراد شرکت کننده مذاکرات آب و هوایی دوبی، عربستان سعودی در تلاش برای تغییر تمرکز از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، مانع از مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل شده و بر ریاست آنها، امارات متحده عربی، فشار می آورد.
مذاکره کنندگان و مقامات اروپایی گفتند که سلطان الجابر، رئیس بیست و هشتمین اجلاس آب و هوایی و رئیس شرکت ملی نفت ابوظبی، "تحت فشار زیادی" از سوی عربستان سعودی قرار دارد. جابر روز یکشنبه در سخنانی گفت: «زمان آن فرا رسیده است که همه طرف‌ها تعامل سازنده داشته باشند و با این زبان در مورد آینده سوخت‌های فسیلی، به سراغ من بیایند. من می‌خواهم همه انعطاف‌پذیری نشان دهند، با فوریت عمل کنند و زمینه مشترک را پیدا کنند.»
یکی از مقامات خلیج فارس گفت که سعودی ها از نحوه رسیدگی امارات متحده عربی به مذاکرات در دبی راضی نیستند. یک فرد مطلع در این باره گفت، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست عمومی برنامه ریزی شده در سازمان ملل در روز شنبه شرکت نکرد. کارتل نفتی اوپک تحت سلطه عربستان نیز شکایت کرده است که مذاکرات به دنبال اعمال "فشار نامناسب علیه سوخت های فسیلی" است که واکنش وزرای اروپایی را به دنبال داشت.
به گزارش 
فولاد ایران، هیثم الغیس، مدیر اجرایی نفت کویت که به عنوان دبیرکل کارتل فعالیت می‌کند، در نامه‌ای به کشورهای عضو اوپک، از آنها خواسته است که «هر آزمایش یا فرمولی را که انرژی، یعنی سوخت‌های فسیلی را به جای انتشار گازهای گلخانه‌ای هدف قرار می‌دهد، رد کنند». او روز یکشنبه با اشاره به ادامه تقاضا برای نفت از سوی کشورهای توسعه یافته گفت: «اصطلاح حذف تدریجی تصمیمی مانند حکم اعدام است.»
ترزا ریبرا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا و رئیس تیم مذاکره‌کننده COP28 اتحادیه اروپا، گفت: «ما در مورد خلاص شدن کامل از سوخت‌های فسیلی صحبت نمی‌کنیم، اما تا زمانی که شرایط را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به گونه‌ای ایجاد نکنیم که قطع تدریجی را تضمین کند، این اتفاق نخواهد افتاد.»
جنیفر مورگان، نماینده آب و هوای آلمان، گفت که نگران است که همه کشورها «به طور سازنده تعامل نداشته باشند» و اگنس پانیر روناچر، وزیر انرژی فرانسه گفت که از فشار اوپک «متحیر» و «عصبانی» شده است.
عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده و تاثیرگذارترین عضو از 13 کشور اوپک است. سایر اعضای گروه شامل عراق و امارات متحده عربی هستند، در حالی که گروه اوپک پلاس از 10 کشور دیگر از جمله روسیه، مکزیک و قزاقستان تشکیل شده است. این کارتل در سال گذشته در مقابله با هرگونه تهدیدی برای تولید نفت و گاز بسیار تهاجمی تر شده است. اوپک آژانس بین المللی انرژی را متهم به بی ثباتی در بازارهای انرژی و قرار دادن جهان در مسیر بحران انرژی در آینده کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تقاضای نفت، گاز و زغال‌سنگ همگی قرار است تا قبل از پایان این دهه به اوج خود برسد، اما اقدامات تهاجمی‌تر دولت لازم است تا شاهد کاهش قابل توجه تقاضا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشیم. اوپک استدلال می کند که تقاضای نفت به دلیل جمعیت و رشد اقتصادی همچنان در حال افزایش است و پیش بینی می کند که تا سال 2045 حدود 15 درصد بیشتر شود.


منبع: فایننشال تایمز

۲۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۲۶۶
کد خبر : ۶۸,۰۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید