به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نظرات متفاوت بانک‌های مرکزی در مورد زمان اولین کاهش نرخ ‌ها

پایگاه خبری فولاد ایران- بانک‌های مرکزی بزرگ در غرب همگی نرخ ‌های بهره را در روزهای اخیر بدون تغییر نگه داشته‌اند، اما در کاهش‌های مورد انتظار بازار در سال 2024، نگرش های بسیار متفاوتی را نشان دادند.
فدرال رزرو ایالات متحده در کنار حفظ نرخ معیار خود در محدوده هدف فعلی 5.25 تا 5.5 درصد، فاش کرد که سیاست گذاران در حال برنامه ریزی حداقل سه کاهش در سال آینده و چهار کاهش دیگر در سال 2025 هستند.
اکنون بازارها اولین کاهش 25 واحدی را در ماه مارس پیش بینی می کنند و انتظار دارند نرخ وجوه فدرال رزرو تا پایان سال آینده حدود 150 واحد پایه کاهش یابد.
اگرچه سه کاهشی که توسط فدرال رزرو اعلام شد هنوز خارج از انتظارات بازار بود، اما باعث شد داو به بالاترین سطح برسد و بازده اوراق قرضه، سقوط کند. بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده برای اولین بار به زیر 4 درصد رسید.
به گزارش فولاد ایران، تورم کل ایالات متحده در ماه نوامبر به 3.1 درصد سالانه رسید، که همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو بود، اما نسبت به اوج 9.1 درصدی دوران همه گیر در ژوئن 2022، کاهش قابل توجهی داشت. در همین حال، فعالیت های اقتصادی به طور قابل توجهی انعطاف پذیر باقی مانده است و تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سالانه 5.2 درصد رشد کرده است.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه اذعان کرد که کاهش نرخ‌ها اکنون به چشم می‌خورد.
با این حال، در آن سوی اقیانوس اطلس، تصویر بسیار متفاوت است. هر دو بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه در برابر انتظارات بازار عقب نشینی کردند و توجه را به فشارهای داخلی قیمت و دستمزدها جلب کردند.
بانک انگلستان نرخ بهره اصلی خود را بدون تغییر در 5.25 درصد نگه داشت، اما به دور از بحث کاهش نرخ، گفت که سیاست پولی "احتمالاً نیاز به محدود کردن برای یک دوره زمانی طولانی دارد."
تورم کل بریتانیا در ماه اکتبر به 4.6 درصد سالانه کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در دو سال اخیر بود اما بسیار بالاتر از هدف بانک 2 درصد بود. در همین حال، رشد دستمزدها نیز اخیراً کمتر از انتظارات بوده است، اما با بیش از 7 درصد، همچنان به طرز ناراحت کننده ای برای بانک مرکزی بالا است.
کمیته سیاست پولی BOE خاطرنشان کرد که «شاخص‌های کلیدی تداوم تورم در بریتانیا همچنان بالاست»، اگرچه سیاست‌های پولی سخت‌تر منجر به شل شدن بازار کار و فشار بر فعالیت در اقتصاد واقعی می‌شود.
تولید ناخالص داخلی واقعی بریتانیا در سه ماهه سوم ثابت بود اما اقتصاد به طور غیرمنتظره ای در ماه اکتبر 0.3 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.
S&P Global گفت که BOE هنوز با کار سختی در تعیین نقطه مناسب برای شروع کاهش مواجه است، به ویژه با توجه به اینکه متهم به کندی برای مقابله با تورم سرسام آور است که در اکتبر 2022 به 11.1 درصد رسید.
اگرچه پیش‌بینی‌های تورم بانک مرکزی اروپا در کوتاه‌مدت کاهش یافت، تورم اصلی 2025 به طرز شگفت‌آوری به سمت بالا بازنگری شد و پیش‌بینی‌های جدید بانک مرکزی اروپا در سال 2026 همچنان تورم اصلی را بالاتر از هدف در پایان افق پیش‌بینی قرار می‌دهد.


منبع: CNBC

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۲۲۳
کد خبر : ۶۸,۰۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید