به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بانک‌های دولتی چین برای تحریک رشد، نرخ سپرده را کاهش دادند

پایگاه خبری فولاد ایران- پنج بانک بزرگ دولتی چین در روز جمعه با تقویت تلاش‌های پکن برای محافظت از سوددهی وام‌دهندگان و ایجاد سپر در برابر بادهای معکوس اقتصادی بیشتر، نرخ سپرده را کاهش دادند. بانک‌های چینی از جمله بانک صنعتی و تجاری چین، بانک ساختمانی چین و بانک چین نرخ سپرده یک ساله را به 1.45 درصد و نرخ سه ساله را به 1.95 درصد کاهش دادند.
دان وانگ، اقتصاددان ارشد در بانک هانگ سنگ چین گفت: کاهش نرخ سپرده بلافاصله فشار بانک ها را برای پرداخت سود کاهش می دهد. اما او افزود که تأثیر آن بر اقتصاد گسترده‌تر «اساساً یک انقباض پولی» خواهد بود زیرا بدون افزایش مصرف، درآمد بهره خانوارها را کاهش می‌دهد.
آخرین کاهش نرخ سپرده در بانک‌های چینی، کاهش 0.2 درصدی نرخ سپرده یک ساله در سال 2023 با 0.2 درصد کاهش و کاهش 0.5 تا 0.6 درصدی نرخ‌ سپرده های های دو تا پنج ساله بود.
به گزارش فولاد ایران، بخش بانکی چین در سال جاری با فشار فزاینده‌ای مواجه شده است، زیرا اقتصاد این کشور از شتاب ضعیف رنج می‌برد و وام‌های بد از سوی توسعه ‌دهندگان املاک و دولت‌های محلی انباشته شده است.
تورم در ماه نوامبر بدتر شد و قیمت مصرف کننده 0.5 درصد کاهش یافت زیرا تقاضا کاهش یافت. طبق داده‌های بانک خلق چین، سپرده‌های خانوارهای چینی در 11 ماهه نخست سال 2023 با جهش 12 درصدی به 135.9 تریلیون یوان (19 تریلیون دلار) رسید، زیرا چشم‌انداز ضعیف اقتصادی اشتها را برای سرمایه‌گذاری کاهش داد و فشار هزینه‌های بیشتری را بر بانک‌ها وارد کرد.
با کاهش نرخ سپرده، میانگین حاشیه سود خالص برای همه بانک‌های تجاری چین در سال 2023 به 1.76 درصد کاهش می‌یابد که 0.17 درصد نسبت به سال 2022 کمتر است و انتظار می‌رود در سال 2024 بیشتر کاهش یابد. تینگ لو، اقتصاددان ارشد چین در Nomura، در یک یادداشت تحقیقاتی گفت که نرخ‌های سپرده پایین‌تر باید زمینه را برای کاهش نرخ‌های سیاستی در ژانویه توسط PBoC ایجاد کند. او نوشت: کاهش‌ها نشان می‌دهد که پکن به طور فزاینده‌ای در مورد فشار نزولی بر رشد نگران شده است.
چین از کاهش نرخ‌های پایه یک و پنج ساله خود در این هفته خودداری کرد، اگرچه در هفته گذشته 800 میلیارد ریال نقدینگی خالص آزاد کرد که بیشترین میزان در سال جاری، به عنوان بخشی از عملیات پولی منظم برای اطمینان از وجود وجوه کافی برای سیستم بانکی است.
نرخ اصلی وام یک ساله، که زیربنای وام دهی در سراسر کشور است، در سال جاری دو بار کاهش یافته است. تحلیلگران پیش بینی می کنند که اقدامات تسهیل بیشتری در سال 2024 برای مبارزه با کندی طولانی مدت در بخش املاک بدهکار، انجام دهد. سیاستگذاران محدودیت‌های سطح شهر را برای خرید خانه کاهش داده‌اند و هدفشان حمایت از ساخت و ساز آپارتمان‌های ناتمام است که بسیاری از آن‌ها به دنبال موجی از نکول‌های توسعه‌دهندگان در دو سال گذشته متوقف شده‌اند.
کاهش قیمت مسکن در پکن زنگ خطر را در بخش املاک چین ایجاد کرده است. پکن به دلیل ترس از به خطر انداختن سلامت بخش بانکی 56 تریلیون دلاری چین که قبلاً از وام های بد آسیب دیده است، با احتیاط حرکت کرده است.
ریچارد ژو، تحلیلگر مورگان استنلی، گفت: "کاهش نرخ های اخیر نشانه دیگری از تلاش سیاست گذاران برای محافظت از حاشیه سود خالص بانکی پس از کاهش شدید بازدهی املاک در سال های اخیر است." شو اضافه کرد که کاهش نرخ بهره در آینده باید متقارن‌تر باشد، اگر رشد اقتصادی کندتر شود و بانک‌های منطقه‌ای کوچک‌تر از این روند پیروی کنند.
سهام بانک صنعتی و تجاری چین در روز جمعه پس از اعلام کاهش نرخ، ثابت بود، در حالی که سهام چهار بانک دیگر افزایش یافت.


منبع: فایننشال تایمز

۳ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۲۷۵
کد خبر : ۶۸,۱۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید