به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هند، مهم ترین محرک رشد تقاضای نفت

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته تحلیلگران و پیش بینی کنندگان، هند، قرار است پیش از پایان این دهه، به سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان و بزرگترین محرک تقاضای جهانی نفت تبدیل و جایگزین چین شود.
به گزارش فولاد ایران، اقتصاد هند در سال گذشته با سرعتی قوی رشد کرده است. در همین حال، رشد در سایر اقتصادهای بزرگ - از جمله چین - کاهش یافته است. انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی بالا، صنعتی شدن، شهرنشینی و افزایش تعداد طبقه متوسط در هند، محرک اصلی رشد تقاضای نفت را از چین به هند منتقل کند.
این در حالی است که برخی از تحلیلگران مانند ریستاد انرژی انتظار دارند رشد تقاضای نفت خام هند در سال 2024 از 290 هزار بشکه در روز در سال 2023 به 150000 بشکه در روز کاهش یابد.
با وجود این پیش‌بینی‌ها در مورد رشد کندتر تقاضا، هند در حال افزایش ظرفیت پالایشی خود است. یکی از وزیران نفت هند در ماه گذشته به پارلمان هند گفت: این کشور باید تا سال 2028 هر سال 1.12 میلیون بشکه در روز به مجموع فعلی خود اضافه کند.
رامسوار تلی گفت که انتظار می رود مجموع ظرفیت پالایش هند در پنج سال از 254 میلیون تن فعلی در سال 22 درصد افزایش یابد که معادل 5.8 میلیون بشکه در روز است.
اقتصاد هند سریعتر از سایر اقتصادهای بزرگ رشد می کند و تقاضای آن برای انرژی نیز همینطور است.
همه پیش‌بینی‌کنندگان اصلی انتظار دارند که هند به‌عنوان بزرگ‌ترین محرک رشد تقاضای جهانی نفت در بلندمدت جایگزین چین شود، که این تا قبل از سال 2030 اتفاق می افتد. در سال 2023، مصرف نفت در هند به رکورد 231 میلیون تن رسید که از 219 میلیون تن در سال 2022 افزایش یافت.
هند بیش از 80 درصد نفت خام مصرفی خود را از خارج خریداری می کند. طی یک سال و نیم گذشته، این کشور واردات نفت خام ارزان‌تر روسیه را که در غرب ممنوع است، به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
هند به دنبال خریدهای فرصت طلبانه در کنار قراردادهای فروش مدت دار خود است تا تقاضای رو به رشد نفت خود را که تنها انتظار می رود در دهه های آینده افزایش یابد، برآورده کند.


منبع: Oilprice

۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۲۳
تعداد بازدید : ۲۲۶
کد خبر : ۶۸,۵۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید