به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عربستان سعودی برنامه های افزایش تولید نفت خود را کنار می گذارد

پایگاه خبری فولاد ایران- معکوس شدن برنامه های عربستان سعودی برای تقویت ظرفیت تولید نفت این کشور، سؤالاتی را در مورد آینده تقاضا ایجاد کرده است، اما به خطر طولانی مدت دیگری برای درآمد نفت انرژی پادشاهی اشاره می کند.
آرامکوی دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه صنعت نفت را غافلگیر کرد و اعلام کرد که با برنامه‌هایی برای تقویت ظرفیت تولید از 12 میلیون به 13 میلیون بشکه در روز تا سال 2027 ادامه نخواهد داد.
فقدان توضیح از این شرکت سیل گمانه‌زنی‌ها را به همراه داشته است، به ویژه اینکه آیا ریاض نسبت به مصرف نفت بدبین‌تر شده است، زیرا جهان به سمت انرژی‌های کم کربن حرکت می‌کند.
ریاض در حال حاضر حدود 25 درصد از کل ظرفیت خود را به عنوان بخشی از توافق اوپک پلاس خارج کرده است و تولید خود را به کمترین میزان در دو سال گذشته یعنی 9 میلیون بشکه در روز از ژوئیه محدود کرده است.
این در حالی است که انقلاب نفت شیل آمریکا سیلی از عرضه های جدید را وارد بازارهای جهانی کرد و قیمت نفت خام را در حدود یک دهه پیش کاهش داد. در سال 2016، این کشور به یک تهدید تقریباً وجودی برای تولیدکنندگان تبدیل شده بود که سعودی‌ها و روسیه را وادار کرد تا بر سال‌ها رقابت غلبه کنند و ائتلافی به نام اوپک پلاس تشکیل دهند.
به گزارش 
فولاد ایران، در سال‌های اخیر نیز آنها بار دیگر تولید آمریکا را به منطقه‌ای رکوردشکن بالای 13 میلیون بشکه در روز سوق داده‌اند. این سیل توسط سایر تولیدکنندگان نیز تقویت می شود، مانند برزیل و بازی نفت در حال ظهور گویان.
در میان این موج عرضه جدید، قیمت نفت در نهایت سال گذشته در لندن 10 درصد کاهش یافت. اما علی‌رغم انتظارات اولیه برای افزایش با بازگشایی اقتصاد چین و حتی با وجود درگیری ها در خاورمیانه، نفت خام برنت امسال تا حد زیادی نزدیک به 80 دلار در هر بشکه باقی مانده است.
به این ترتیب، اگر عرضه خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت بتواند با رشد مصرف مطابقت داشته باشد، آرامکو نیاز کمتری به تقویت تولید خود دارد. عربستان سعودی قبلاً کاهش تولید خود را تا سه ماهه اول تمدید کرده است و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی نیز گفته است که این کاهش تولید قابل تمدید است.
علاوه بر روند بازارهای جهانی نفت، فشارهای داخلی نیز پشت تصمیم ریاض وجود دارد.
به گفته بانک امارات NBD مستقر در دبی، عربستان سعودی احتمالاً در سال 2024 حدود 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی کسری خواهد داشت و بیش از 46 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز خواهد داشت. این در حالی است که پادشاهی همچنان ده‌ها میلیارد دلار برای گردشگری، ورزش و سایر پروژه‌های مورد حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد برای تنوع بخشیدن به اقتصاد هزینه می‌کند.
به گفته RBC Capital Markets، کنار گذاشتن تولید 13 میلیون بشکه ای در روز باید با کاهش حدود 5 میلیارد دلار در سال از مخارج سالانه، فشار بر بودجه آرامکو را کاهش دهد.


منبع: بلومبرگ

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۲۴۳
کد خبر : ۶۸,۶۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید