به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش نرخ تورم ایالات متحده در مسیر افت نرخ بهره

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  OECD، کاهش سریع تورم ایالات متحده راه را برای کاهش نرخ بهره ظرف چند ماه باز کرده است، اما این سازمان هشدار داد که بریتانیا از سریعترین رشد قیمت G7 متضرر خواهد شد. چشم انداز موقت OECD که روز دوشنبه منتشر شد، تورم ایالات متحده را تنها 2.2 درصد در سال 2024 و 2 درصد در سال 2025 پیش بینی کرد که یکی از پایین ترین نرخ ها در گروه G7 است. این سازمان مستقر در پاریس گفت که تنها در ایتالیا رشد قیمت در سال جاری کمتر خواهد بود. اما پیش‌بینی می‌کند که بریتانیا زیر بار بالاترین نرخ تورم گروه 7، با 2.8 درصد در سال جاری و 2.4 درصد در سال 2025، قرار خواهد گرفت که نشان‌دهنده نبردی است که بانک انگلیس برای مهار رشد قیمت با آن روبروست.
به گزارش فولاد ایران، اگرچه تورم در سراسر جهان به دنبال افزایش نرخ بهره در حال کاهش است، اما این تهدید فروکش نکرده است. در حالی که گزارش مشاغل ایالات متحده در جمعه گذشته نگرانی‌ها مبنی بر داغ بودن بازار کار این کشور برای کاهش سریع نرخ‌ها را دوباره برانگیخت. کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد OECD گفت: «ما هنوز از جنگل بیرون نیامده‌ایم.»
OECD گفت تورم تا پایان سال 2025 به نرخ های هدف اکثر کشورهای گروه 20 کاهش خواهد یافت. او پیش بینی کرد که بانک های مرکزی می توانند زودتر از آنچه در چشم انداز اقتصادی قبلی خود در نوامبر گفته بود، کاهش نرخ بهره را آغاز کنند.
جی پاول، رئیس فدرال رزرو در آخر هفته گفت که انتظار دارد بانک مرکزی ایالات متحده در سال جاری حدود سه چهارم واحد کاهش دهد. اما OECD هشدار داد که سیاست‌ها «باید برای مدتی محدودکننده باقی بمانند» و به سیاست‌گذاران پیشنهاد کرد که نباید نرخ‌ها را به سطوح نزدیک به صفر قبل از همه‌گیری کاهش دهند.
به گفته OECD، ایالات متحده بیشترین رشد را در سال جاری خواهد داشت، زیرا تولید ناخالص داخلی سریعتر از سایر کشورهای G7 با 2.1 درصد افزایش می یابد که دلیل آن مخارج قوی خانوارها و شرایط بازار کار است. به گفته OECD، آلمان برای ضعیف ترین توسعه در G7 در سال جاری با تنها 0.3 درصد تعیین شده است. تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال 2024 0.7 درصد و در سال 2025 1.2 درصد افزایش خواهد یافت. تورم اصلی که غذا و سوخت را شامل نمی شود، امسال در بریتانیا 3.6 درصد و در سال 2025 2.5 درصد خواهد بود.
پیش بینی می شود اقتصاد جهانی در سال 2024 به میزان 2.9 درصد رشد کند که بسیار سریعتر از پیش بینی قبلی OECD بود. OECD چشم انداز خود را برای رشد چین بدون تغییر گذاشت و رشد 4.7 درصدی در سال جاری و 4.2 درصدی در سال 2025 را پیش بینی کرد. این پیش بینی همراه با کاهش نسبت به سال 2023 است که نشان دهنده افت تقاضای مصرف کننده، بدهی بالا و بازار ضعیف املاک این کشور است.
 OECD گفت که در میان بزرگترین خطرات اقتصادی "تنش های ژئوپلیتیکی بالا" است، از جمله خطر گسترش درگیری اسرائیل و حماس در سراسر خاورمیانه و اختلال در بازارهای انرژی. این سازمان نشان داد که دو برابر شدن اخیر در هزینه های حمل و نقل ناشی از اختلالات دریای سرخ می تواند پس از یک سال 0.4 درصد به تورم اضافه کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۲۰۳
کد خبر : ۶۸,۶۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید