به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

معمای رشد چین

پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس آمار رسمی، اقتصاد چین در سال گذشته 5.2 درصد رشد کرد. اما برای بسیاری از مشاغل و سایر شهرهای بزرگ، چنین احساسی وجود ندارد. رستوران‌ها شلوغ نبودند، مغازه‌ها خالی بودند و گزارش‌های گسترده‌ای از افت قیمت ملک، بیش از اعداد رسمی وجود داشت.
طبق اظهار Rhodium Group، یک شرکت تحقیقاتی، بیشتر شاخص‌های اقتصادی در سال 2023 رشد واقعی را بیش از 1.5 درصد نشان می‌دهند. به گفته آن، نقاط روشنی مانند تولید خودروهای برقی وجود داشت، اما اینها نمی‌توانست «افت عمومی رشد» را جبران کند.
به گزارش فولاد ایران، در تجارت، شکاف بین چنین تخمین‌هایی و داده‌های رسمی در مورد سرعت رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری و بعد از آن، به موضوع مهمی برای برنامه‌های توسعه جهانی آنها تبدیل شده است. نظرسنجی سالانه اتاق بازرگانی آمریکا در چین از اعضای آن نشان داد که بیش از نیمی از آنها در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری خود در این کشور در سال جاری هستند که کمی بیشتر از سال گذشته است.
مسئله اندازه‌گیری رشد چین به‌طور فزاینده‌ای سیاسی می‌شود، زیرا پکن به دنبال این است که روایت را از انتقادات مبنی بر اینکه مدل رشد آن بیش از حد وابسته به سرمایه‌گذاری دولتی است و نه مصرف، دور کند. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه‌اش درباره چین که روز جمعه منتشر شد، گفت که بهبود این کشور پس از همه‌گیری در سال گذشته به دلیل مشکلات املاک و صادرات ضعیف و کاهش سرمایه‌گذاری بر رشد تاثیر گذاشته است. این صندوق همچنین رشد کندتر را در سال 2024 پیش بینی کرد. این امر واکنش خشمگینانه مقامات چینی را برانگیخت.
ژنگ‌شین ژانگ، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول چین که گزارش صندوق بین‌المللی پول را همراهی می‌کرد، گفت، کارکنان صندوق بین‌المللی پول باید «پیش‌بینی مناسب‌تری» برای کمک به چین در «تثبیت» اعتماد «در داخل و خارج» ارائه کنند.
با این حال، در داخل کشور نیز نظرات مخالف در مورد اقتصاد بدبینی طولانی مدت در مورد صحت داده های رسمی را تشدید کرده است. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که هنگام محاسبه رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از روی داده‌های اسمی، پکن قادر است تورم‌زدایی را که وسیع‌ترین معیار قیمت‌ها در اقتصاد است، تنظیم کند تا به اهداف خود برسد.
آکسفورد اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که رشد چین تا سال 2030 به 3.5 درصد و تا سال 2040 به 2 درصد کاهش می‌یابد، که احتمالاً روز همگرایی اقتصاد چین با ایالات متحده از نظر اندازه را به تاخیر می‌اندازد. ژانگ از چین پاسخ داد که این کشور هنوز محرک های رشد زیادی دارد. او گفت: «هرچندکه جمعیت در حال پیر شدن است اما با تحصیلات بیشتر، شهرنشینی فضای بیشتری برای رشد دارد و پکن در حال سرمایه گذاری در علم و فناوری است.» ژانگ تاکید کرد: «چین موتور حیاتی رشد اقتصاد جهانی خواهد بود.» اتاق های هیئت مدیره جهانی امیدوارند که حق با او باشد. اما چالش های چین برای اثبات آن در حال افزایش است.


منبع: فایننشال تایمز

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۲۹۲
کد خبر : ۶۸,۷۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید