به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم جهان به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

پایگاه خبری فولاد ایران- اکونومیست در مقاله ای که در تاریخ 16 نوامبر سال گذشته منتشر شد، با عنوان «دونالد ترامپ بزرگترین خطر برای جهان در سال 2024 است»، نسبت به نتیجه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر ابراز نگرانی کرد.
به گزارش 
فولاد ایران، گروه اوراسیا، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در ایالات متحده، در 8 ژانویه 10 ریسک برتر خود را در جهان برای سال 2024 اعلام کرد و "ایالات متحده در برابر خود" را به عنوان بزرگترین خطر رتبه بندی کرد.
پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده بیشتر درگیر مسائل درون جامعه خود خواهد شد که بیشتر و بیشتر درگیر تفرقه می شود تا اینکه به عنوان یک ابرقدرت جهانی مسئول علیه روسیه و چین وارد عمل شود و هرج و مرج عمیق در خاورمیانه بپردازد.
چنین وضعیتی نه تنها برای دموکراسی ایالات متحده بلکه برای آینده نظم بین المللی لیبرال نیز تهدیدی ویرانگر خواهد بود.
امسال سال انتخابات است و در بیش از 70 کشور جهان رای گیری برنامه ریزی شده است و بیش از 3 میلیارد نفر برای تصمیم گیری در مورد آینده سیاست پای صندوق های رای می روند.
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تایوان در 13 ژانویه، انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی در 14 فوریه و یک انتخابات ریاست جمهوری در روسیه در 17 مارس برگزار خواهد شد. بسیاری از کشورهای بزرگ دیگر که عضو گروه 20 هستند، از جمله کره جنوبی و هند و مکزیک و همچنین پارلمان اروپا قرار است انتخاباتی را برای تعیین آینده دولت های خود برگزار کنند.
و همانطور که قبلا ذکر شد، مهمترین انتخاباتی که باید روی آن تمرکز کرد، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است.
این انتخابات به احتمال زیاد یک "بازی مجدد" بین جو بایدن 81 ساله، رئیس جمهور فعلی، و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ - که در زمان نظرسنجی 78 ساله خواهد بود - باشد که قبول نکرد که در سال 2020 شکست خورده است.
نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ حتی نسبت به بایدن دست بالا را دارد و برخی کارشناسان می گویند نرخ پایین حمایت از بایدن نشانه آن است که او می تواند همان مسیر سلف خود را طی کند.
اما بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط CNN در ماه اوت، 69 درصد از جمهوری خواهان و طرفداران جمهوری خواه گفتند که پیروزی بایدن در انتخابات 2020 مشروع نیست، که نشان می دهد حمله سال 2021 به ساختمان کنگره توسط حامیان ترامپ منجر به ایجاد شکاف عمیق در بین شهروندان آمریکایی شده است.
به هر حال، آینده سیاست در ایالات متحده، بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان، می تواند سایه بزرگی بر نظم بین المللی و همچنین بر روابط ژاپن و ایالات متحده ایجاد کند.
اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، سیاست دولت بایدن در حمایت از اوکراین را کاملاً تغییر دهد و کمک‌ها را کنار بگذارد، و حتی به اقدامی برای خروج در نهایت از ناتو اشاره کند، جامعه بین‌المللی دچار آشفتگی خواهد شد.
و اگر ترامپ به رئیس جمهور چین شی جین پینگ نزدیک شود - همانطور که در گذشته با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای مزیت شخصی و تاکتیکی انجام داد - می تواند تأثیر زیادی بر ثبات تنگه تایوان داشته باشد.
در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، دو سناریو برای نظم بین‌المللی و آینده روابط ژاپن و آمریکا وجود دارد.
اولین مورد این است که ژاپن تا جایی که ممکن است رابطه نزدیکی با شخص ترامپ برقرار کند، همانطور که نخست وزیر سابق شینزو آبه انجام داد، تا دیپلماسی اجلاس سران را انجام دهد و سیاست هایی را برای هدایت اقدامات ترامپ از درون پیشنهاد دهد.
سناریوی دوم این است که کشورهای همفکر با یکدیگر برای حفظ نظم بین‌المللی لیبرال بدون ایالات متحده همکاری کنند، مانند آنچه در چارچوب توافق جامع و مترقی برای چارچوب مشارکت ترانس پاسیفیک مشاهده شد که در سال 2018 با ابتکار ژاپن اجرایی شد.
در سال‌های اخیر، دیپلماسی ژاپن بر همکاری با کشورهایی غیر از آمریکا از جمله تقویت روابط دوجانبه با هند و همچنین برگزاری رویدادها و برنامه‌های مختلف با کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) در سال 2023 متمرکز بوده است.
تقویت اخیر روابط ژاپن با کره جنوبی و استرالیا نیز باید ناشی از نگرانی به عنوان متحد ایالات متحده در مورد احتمال کاهش دخالت امنیتی ایالات متحده در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات باشد.
صرف نظر از اینکه دولت بایدن برای یک دوره دیگر ادامه دهد یا ترامپ به کاخ سفید بازگردد، تفاوت چندانی در دودستگی سیاست ایالات متحده و درون گرا شدن افکار عمومی آمریکا وجود نخواهد داشت.
چنین وضعیتی به خودی خود عاملی برای محدود کردن دخالت واشنگتن در امور بین المللی خواهد بود.
با این حال، جهان می تواند تصویر کاملاً متفاوتی را پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ارائه دهد.
ژاپن باید تلاش‌های قوی‌تری برای ایستادن در سیاست‌های برنامه‌ریزی در حوزه دیپلماسی و امنیت ملی نشان دهد. و همکاری با کشورهای همفکر به جز ایالات متحده مهم تر خواهد شد.
از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصتی برای انعکاس اراده شهروندان آمریکایی است، باید به آن احترام بگذاریم و نتیجه را بپذیریم.
با این حال، همه نگاه ها به انتخابات معطوف است، زیرا نتیجه آن بر آینده جهان و به ویژه ژاپن و دیگر متحدان ایالات متحده تأثیر زیادی خواهد گذاشت.


منبع: Japan Times

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ۱۳:۲۲
تعداد بازدید : ۲۳۲
کد خبر : ۶۸,۷۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید