به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سهام چینی تجارت ارزشی یا تله ارزشی؟

پایگاه خبری فولاد ایران- وقتی یک دارایی "غیر قابل سرمایه گذاری" اعلام می شود، اغلب زمان خرید آن فرا می رسد.
ژانویه برای بازار سهام چین بسیار سخت بود. پس از کاهش تقریباً 10 درصدی، شاخص سهام هانگ سنگ هنگ کنگ اکنون در حدود همان سطوحی است که در سال 1997، معامله می شد. در کنفرانس اخیر در این شهر، بیش از 40 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که سهام چینی "غیر قابل سرمایه گذاری" است.
اما فرسودگی بازار و کلمه جادویی "غیر سرمایه گذاری"، به نظر یک فرصت است. یک تجارت ارزشی به تاریکی کافی نیاز دارد تا قیمت‌های بازار را به زیر ارزش ذاتی برساند و بازار چین از این نوع بدبینی کم ندارد. سوال این است که آیا این یک تجارت ارزشی است یا یک تله ارزشی؟
به گزارش 
فولاد ایران، برای اینکه اولی محقق شود دو چیز باید اتفاق بیفتد. اولاً، خود شرکت‌ها باید همان‌گونه که در حال حاضر هستند عمل کنند: یک محصول تخفیفی نامرغوب که باید خود را بر اساس نتایج ملموس بفروشد، نه با وعده‌های رشد در آینده. به طور خاص، شرکت‌های چینی باید اعتماد سرمایه‌گذاران را با بازگرداندن پول نقد با بازخرید و سود سهام بازسازی کنند.
دوم، سرمایه گذاران داخلی چینی باید دوباره اعتماد به بازار را به دست آورند. خریداران خارجی نمی توانند آن را هدایت کنند.
سهام چینی برخی از جذاب ترین دارایی های موجود در بازارهای جهانی هستند. به گفته دویچه بانک، شاخص Hang Seng با پیش‌روی حدود هشت معامله می‌شود، یعنی شما 8 دلار برای حدود 1 دلار درآمد سالانه می‌پردازید، که در مقایسه با ارزش‌گذاری جهانی سهام بیش از دو برابر آن است.
بزرگترین شرکت های خنگ سنگ مانند Tencent و Alibaba بسیار فعال هستند و همچنان در حال رشد هستند. آن‌ها با قیمت‌های آتی مضرب ۸ تا ۱۳ برابر، با بازدهی جریان نقد آزاد سالم معامله می‌کنند، که نشان می‌دهد پس از پوشش نیازهای سرمایه‌گذاری خود، جریان‌های نقدی فراوانی تولید می‌کنند. اگر این شرکت‌ها به تجارت مطابق با همتایان آمریکایی خود بازگردند، سرمایه‌گذاران به راحتی پول خود را یک شبه دو برابر می‌کنند.
عواملی وجود دارند که به اعتماد سرمایه‌گذاران به سودآوری آینده شرکت‌های چینی آسیب رسانده‌اند: بهبود اقتصادی ضعیف، که مانع رشد درآمد و سود در کوتاه‌مدت می‌شود، و سرکوب‌های نظارتی پکن، که درک پتانسیل سود را در بسیاری از بخش‌ها تغییر می‌دهد.
تا جایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری آنها کاهش یافته است، شرکت‌هایی که در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند باید در عوض پول نقد را به سرمایه‌گذاران برگردانند و به نوعی این کار را انجام می‌دهند. هر دو Tencent و Alibaba در سال گذشته سود سهام پرداخت کردند و سهام را بازخرید کردند. پکن امسال حمایت مالی بیشتری از اقتصاد ارائه می‌کند و قوانین صریح‌تری را در زمینه‌هایی مانند بازی آنلاین وضع کرده است. اساساً، اقتصاد چین هنوز فضای زیادی برای رشد دارد و این باید برای درآمد شرکت ها خوب باشد.
مسئله دشوارتر ژئوپلیتیک است. اما ژئوپلیتیک، در بیشتر موارد، هیچ تأثیر مستقیمی بر سود شرکت‌ها ندارد: تنش‌ها بر سر تایوان، بازیکنان بازی‌های آنلاین Tencent یا خریداران در مرکز خرید علی‌بابا تائوبائو را متوقف نمی‌کند. اما ریسک ژئوپلیتیکی همچنان یک شکاف اجتناب ناپذیر بین ارزش یک سهام چینی برای سرمایه گذار بین المللی است. بهبودی تنها زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذاران داخلی اشتهای خود را برای بازار سهامی که در گذشته با آنها بد رفتار کرده است، به دست آورند.
نشانه‌های مداخله رسمی باعث شد سهام در روز سه‌شنبه کمی افزایش پیدا کند، اما خرید با حمایت دولت باعث بهبود پایدار نخواهد شد. امیدوارکننده‌تر تصمیم نهاد مسئول شرکت‌های دولتی برای شروع ارزیابی مدیران بر اساس عملکرد سهام واحدهای بورسی آنها است، در حالی که تنظیم‌کننده اوراق بهادار برای سود سهام، بازخرید، ادغام و سریع فشار می‌آورد.
به هر حال، با توجه به اینکه بخش مسکن بعید به نظر می رسد به این زودی بهبود یابد و کنترل های سرمایه مانند همیشه سخت تر است، سرمایه گذاران چینی مکان های دیگری برای پارک پول خود ندارند. احیای بازار چین مبتنی بر بازگرداندن پول نقد به سرمایه‌گذاران، داروی دردناکی برای مجموعه‌ای از شرکت‌هایی است که یک دهه پیش به نظر می‌رسید جهان را تسخیر می‌کنند، اما تجارت ارزش را به ثمر می‌رساند و به سرمایه‌گذاران خارجی فرصتی نهایی برای نقدینگی می‌دهد.


منبع: فایننشال تایمز

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۲۱۰
کد خبر : ۶۸,۷۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید