به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چگونه نیمکره غربی به محرک رشد تولید نفت تبدیل شد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- برای چندین دهه، نیمکره شرقی بزرگترین محرک رشد تولید جهانی نفت بوده است. تا یک دهه پیش که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه - وابسته به کارتل اوپک - با پیگیری قیمت های بالای نفت و کمک ناخواسته انقلاب شیل ایالات متحده، این شتاب رشد را به نیمکره غربی تحویل دادند.
مطمئناً، نیمکره شرقی، عمدتاً خاورمیانه، همچنان قدرتمندترین نیرو در تولید و بازارهای جهانی نفت است. اما نیمکره غربی – به رهبری ایالات متحده، کانادا، برزیل و اخیراً گویان – اکنون منطقه کلیدی رشد در عرضه نفت است، تا جایی که تا حدی سیاست‌های اوپک برای مهار تولید کارتل، ثبات بازار، یا به عبارت دیگر، افزایش قیمت نفت را «خنثی» می‌کند.
بر اساس داده های آماری تحلیل شده توسط تحلیلگر بازار رویترز، جان کمپ، رشد تولید نفت در نیمکره غربی در واقع تمام رشد تقاضای جهانی نفت در دهه 2012 تا 2022 را به خود اختصاص داد.
بر اساس تجزیه و تحلیل کمپ از بررسی آماری انرژی جهانی 2023 موسسه انرژی، تولید نفت در نیمکره غربی در یک دهه افزایش یافت و 34 درصد از عرضه جهانی در سال 2022 را به خود اختصاص داد، در مقایسه با 27 درصد در سال 2012.
تحلیل کمپ نشان داد که رشد ایالات متحده و سایر تولیدکنندگان در نیمکره غربی در آن دهه به 8.7 میلیون بشکه در روز رسید.
به گزارش 
فولاد ایران، از سال 2023، ایالات متحده، کانادا، برزیل و گویان همچنان شاهد رونق تولید بوده‌اند که منجر به افزایش عرضه نفت غیراوپک پلاس شده است. تحلیلگران و پیش بینی گران انتظار دارند این کشورها به اضافه نروژ در سال جاری و سال آینده رشد عرضه غیراوپک را رهبری کنند.
رشد تولید در ایالات متحده، برزیل، کانادا و گویان بیش از کاهش تولید ونزوئلا و کاهش تولید نفت مکزیک در دهه گذشته را جبران کرده است. در گویان، سه پروژه اکسون که در حال حاضر عملیاتی شده‌اند، بیش از 550000 بشکه در روز نفت خام تولید می‌کنند و انتظار می‌رود تا اواخر امسال به بیش از 600000 بشکه در روز نفت خام برسند.
اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت خود در ماه فوریه اعلام کرد که انتظار می رود تولید مایعات غیراوپک در سال جاری به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که این امر تحت تأثیر ایالات متحده، کانادا، گویان، برزیل و نروژ است. پیش‌بینی رشد عرضه مایعات غیراوپک در سال 2025 معادل 1.3 میلیون بشکه در روز است.
آمریکای شمالی پیشتاز رشد تولید مورد انتظار خواهد بود و در داخل آن، ایالات متحده قرار است شاهد رشد تولید مایعات به میزان 540000 بشکه در روز در سال جاری و 600000 بشکه دیگر در سال آینده باشد. بر اساس برآوردهای اوپک، آمریکای لاتین - به رهبری برزیل و گویان - پیش بینی می شود تولید مایعات خود را در سال 2024 350 هزار بشکه در روز و در سال 2025 تا 270 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
آخرین برآوردهای EIA نشان می دهد که تولید سالانه نفت ایالات متحده از 12.93 میلیون بشکه در روز در سال 2023 به 13.10 میلیون بشکه در روز در سال جاری و 13.49 میلیون بشکه در روز در سال آینده خواهد رسید.


منبع: Oilprice

۸ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۲۶۱
کد خبر : ۶۸,۹۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید