به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قیمت پایین سوخت نشان دهنده کندی اقتصاد جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران - در سپتامبر سال گذشته، بلومبرگ گزارش داد که پالایشگاه‌ها در سراسر جهان در تلاش هستند تا تقاضای بالای سوخت را تامین کنند. این عدم تعادل منجر به افزایش قیمت ها شد، به طوری که سوخت در اروپا 60 درصد افزایش یافت و در ایالات متحده به بالای 140 دلار در هر بشکه رسید.
در آن زمان، هشدارهایی وجود داشت مبنی بر اینکه فعالیت های اقتصادی پس از همه گیری جهانی و بحران انرژی در سال 2022 افزایش می یابد، منجر به کمبود سوخت و افزایش تورم می شود. این اتفاق نیفتاد و از آن زمان قیمت گازوئیل کاهش یافته و اکنون هشدارها در مورد تقاضای ضعیف نفت است.
این کاهش، به نوبه خود، نتیجه تعدیل جریان تجارت جهانی پس از حملات زنجیره ای کشتی ها توسط حوثی های یمن در دریای سرخ بود. مدتی طول کشید تا این تعدیل کامل شود، اما اکنون به نظر می رسد این یک واقعیت است و این واقعیت قیمت گازوئیل را تحت فشار قرار داده است. تولید سوخت ظاهراً افزایش یافته و نگرانی‌های کمبود را تا حد زیادی از بین برده است، اما در مورد فعالیت اقتصادی نمی توان همین را گفت.
به گزارش 
فولاد ایران، قرائت شاخص مدیر خرید ایالات متحده در ماه مارس، یک شاخص رشد ناامید کننده است. این رشد در حال ضعیف شدن است و این در قیمت گازوئیل منعکس شده است.
وضعیت در اروپا نیز تقریباً مشابه است. با توجه به مشکلاتی که بخش تولید اتحادیه اروپا با هزینه‌های انرژی بالاتر و کمک‌های ناکافی دولت‌ها، فشار در بازار سوخت بعید نبود زیرا اقتصادها عمدتاً با گازوئیل کار می کنند.
با این حال، ممکن است این یک امر موقتی باشد. کمپ رویترز بار دیگر در اوایل این ماه گزارش داد که یک قرائت جایگزین PMI که توسط موسسه مدیریت تامین انجام شد، حاکی از بهبود فعالیت در ماه مارس، به ویژه در بخش تولید بود. از سوی دیگر، خدمات شاهد فعالیت ضعیف تری بودند. جالب است بدانید که صنعت خدمات شامل بخش‌هایی مانند کشاورزی، حمل‌ونقل و ساخت‌وساز است که همه مصرف‌کنندگان سوخت گازوئیل هستند.
بلومبرگ نیز اظهار کرده است که ضعف در تقاضا و قیمت‌های گازوئیل ممکن است یک اتفاق موقتی باشد که بسیار شبیه به انقباض بازار در سال گذشته است که باعث شد تا شش ماه پیش تحلیلگران درباره کمبودهای احتمالی هشدار دهند.
از یک سو، این خبر خوبی نیز هست. قیمت های بالاتر سوخت به مصرف کنندگان منتقل می شود و به قدرت خرید لطمه می زند و به تورم کمک می کند. اما ضعف در قیمت گازوئیل نیز نشانه ای از اقتصاد کند است، که خبر خوبی نیست. نویسندگان بلومبرگ در این باره نوشتند: «تا زمانی که پیوند بین رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده ‌های نفتی از بین برود، اوج مصرف نفت خام احتمالاً مبهم باقی خواهد ماند.»


منبع: Oilprice

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۵۱
تعداد بازدید : ۱۰۸
کد خبر : ۶۹,۳۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید