به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 18 سال 2024

گزارش هفته  18 سال 2024
شماره 709


بازار جهانی
سنگ آهن
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص 62 درصد از 119 دلار به حدود 117 دلار کاهش داشت. تعطیلات رسمی روز کارگر که از 4شنبه آغاز شد بر فعالیت بازار چین اثر داشته سکوت در بازار برقرار بود و تقاضا کاهش داشت. از ظرفی موجودی سنگ آهن بنادر چین بالاست و با فعال شدن بازار از روز آینده نیز نباید انتظار تغییر چشمگیر در قیمت ها داشت.

قراضه
فولاد ایران: بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته در سکوت بود و قراضه سنگین 20-80 حدود 385 دلار هر تن سی اف آر باقی ماند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از 325 دلار هفته قبل به 338 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 5 دلار افت داشته 377 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.  

بیلت
فولاد ایران: هفته گذشته بیلت صادراتی فوب دریای سیاه در 502.5 دلار هر تن فوب در ثبات باقی ماند. در بازار داخلی چین قیمت بیلت 1 دلار کاهش داشته 478 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد و از 4شنبه به تعطیلات یک هفته ای رفت. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته تنها یک دلار رشد داشته 420 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت 4 دلار رشد داشته به 527 دلار هر تن سی اف آر رسید. البته تا آخر هفته به دلیل تعطیلات رسمی چینی ها در سکوت بود. در ترکیه نیز هفته گذشته بیلت وارداتی در 522.5 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: قیمت شمش علیرغم کاهش قیمت ارز و تقاضا به دلیل کمبود عرضه تقریباً ثابت ماند.

مقاطع
فولاد ایران: بازار میلگرد آسیا تحت تاثیر تعطیلات روز کارگر چین در سکوت بود. قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته با 2 دلار افت به 529 دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز  در 585 دلار هر تن فوب ثبات داشت.
همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا نیز میلگرد وارداتی 2 دلار افت داشته 538 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
 در بازار داخلی امریکا میلگرد 810 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود و در بازار داخلی اروپا میلگرد 30 یورو افت داشته 610 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران: به دلیل محدودیت عرضه شمش و حفظ فاصله قیمت بورس با بازار قیمت میلگرد تقریباً ثابت ماند.

تیرآهن
فولاد ایران: بازاریابی ذوب آهن باعث بالا رفتن قیمت تیر آهن شد در حالیکه تقاضا آرام بود.

ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه در 565 دلار هر تن فوب بدون تغییر باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین به دلیل تعطیلات روز کارگر در حدود 536 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی در 545 دلار هر تن سی اف آر  باقی ماند.
قابل ذکر است در بازار داخلی اروپا ورق گرم 10 یورو رشد داشته 635 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 10 دلار کاهش یافته 820 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول نیز در مبارکه روز شنبه 408000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 396000 ریال رسید. عرضه های مبارکه، کاهش نرخ ارز و انتظار کاهشی بازار قیمت را نزولی کرد.

اکسین
فولاد ایران: کنترل عرضه از طرف کارخانه و به کف رسیدن قیمت باعث ثبات قیمت شد.

سرد
فولاد ایران: کاهش قیمت ارز و عرضه کالای وارداتی بازار ورق روغنی را نزولی کرد ولی با افزایش نرخ ارز بازار بهبود یافت.

گالوانیزه
فولاد ایران: با نوسان قیمت ورق گرم، این کالا هم تغییر قیمت داشت.

تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: قیمت ها در بازار جهانی تقریباً ثابت مانده چون به کف خود رسیده، چشم ها به مذاکرات غزه دوخته شده که علیرغم امیدواری ها چشم انداز روشنی ندارد. شمش و قراضه و نفت تغییر جدی ندارد و به نظر هم نمی‌رسد با صلح غزه تغییر چشم گیری داشته باشد. معمولاً در ماه می بازار شاهد انبار سازی برای تعطیلات ماه ژوئن و جولای است شاید این روش بهبودی جزئی را ایجاد کند.

بازار داخلی
فولاد ایران: تناقض در سیاست ها باعث به هم ریختن بازار شده است، گندله آزاد کم عرضه می شود، پیشنهاد های آهن اسفنجی زیاد شده و قیمت پایه آن تا ۱۳۱۰۰ هم شنیده شده ولی آهن اسفنجی ارزان به شمش تبدیل نمی شود، قیمت عرضه آهن اسفنجی در بورس این هفته پایین تر از هفته قبل است ولی تولید شمش برای کارخانه هایی که کل زنجیره را دارند سود آور است. به همین دلیل عرضه های شمش در بورس علیرغم اعداد درشت با واقعیت فاصله دارد. در نتیجه عرضه میلگرد ناقص و با تاخیر صورت می گیرد، مشکل نقدینگی و سردرگمی نرخ ارز هم مزید بر علت است،
در مورد ورق بازار به کف خود رسیده و باید انتظار بهبود آن را داشت ولی رقابت کالای وارداتی و نوسان نرخ ارز دامنه نوسان را محدود می کند، در کوتاه مدت صحبت هایی از کاهش نرخ شمش هست اما به نظر نمی رسد پایدار باشد.
در هفته گذشته شاهد دو اتفاق بودیم
اول سخنرانی رئیس بورس کالا در دانشگاه امام صادق که حاوی دو پیام بود
اول انتظار افزایش نرخ ارز برای صادرات
دوم تکیه روی شرکت‌های بزرگ، یعنی به نوعی حذف کارخانه های کوچک.
مطلب دوم نامه تولید کنندگان فولاد و پتروشیمی و دیگران به محضر رهبری بود که درخواست کرده بودند نرخ ارز صادراتی نیما به جای ثابت طبق قانون شناور مدیریت شده باشد، هرچند این مطلب از طرف بعضی امضا کنندگان زیر سوال رفت ولی در واقع بیان اختلاف بورس با بانک مرکزی بود.
جمع بندی این مطالب آن است که قیمت ها ی فعلی در کف است و مورد حمایت، اما مساله ای که باید به آن توجه کرد مساله نقدینگی و تقاضاست، بورس ممکن است در بازار سازی روی تقاضا اثر بگذارد ولی خلق پول در بازار نمی تواند بکند بنابراین بازار همچنان از بورس عقب می ماند تا نرخ شمش کاهش یابد.
پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۳۰۹
کد خبر : ۶۹,۴۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید